donderdag 20 september 2018

K Kunst & cultuur

Jubileumconcert in WZC Adegeest

Wassenaar - Op 8 april speelde het Volkmantrio - bestaande uit de violiste Coraline Groen, de celliste Jobine Siekman en de pianiste Valentina Toth - werken van Beethoven, Bloch en Dvořák in een goed bezocht woonzorgcentrum Adegeest. En bij aanvang van het concert speelde het trio als eerste componist Bloch..

Bloch:
Het lyrische tweede deel is een wiegenliedje met invloeden van volksmuziek. In de energieke laatste nocturne horen we Bloch's kenmerkende flair voor motorische ritmes en jazz invloeden die we bij veel modernistische componisten uit die tijd terugvinden.

Dvořák:
Antonín Dvorák stond bekend bij het publiek en zijn uitgever in Berlijn als componist van Slavische volksmuziek, tot hij zijn pianotrio in f klein presenteerde in 1883. Hij had zich gedurende 2 volle maanden volledig gefocust op het pianotrio, wat erg lang was voor zijn doen. Dvoraks intentie was om zich zelf te herplaatsen op de Duitse markt met dit trio, als 'serieuze' kamermuziekcomponist in plaats van boheemse salonmuziek.

Het Allegro ma non troppo begint met een thema wat de basis vormt voor het hele trio. Het deel zit vol spanning, passie en lyrische lijnen die tussen de instrumenten verdeeld zijn. In het Allegretto grazioso vormen de strijkers een ritmische beweging waar de piano het trotse thema tegenin speelt. Het gaat verder in een een lyrisch middengedeelte, tot het eerste thema weer terugkeert. In het ontroerende derde deel horen we Dvoraks nostalgische aard.

Een nieuwe uitdaging, met een uitzonderlijk mooi resultaat. Dvoráks onderhuidse gedrevenheid verslapt geen moment, en tegelijkertijd is er een aantrekkelijke doorzichtigheid die maakt dat de muziek telkens weer verfrist en nergens zwaar of vermoeiend wordt.

Beethoven
In 1808 componeerde Beethoven, naast de vijfde en zesde symfonie, twee pianotrio's, waaronder ook het pianotrio op. 70 in Es groot. Hij droeg deze trio's op aan de barones Marie von Erdody. Bijzonder in het eerste deel, is de eerste openingsmaat: die wordt gespeeld door de cello alleen; iets wat ongebruikelijk was in de tijd van Beethoven.
Het tweede deel is een thema met variaties. Beethoven hinkt constant tussen twee toonsoorten; C groot, met veel uitstapjes naar c klein in de dramatischere gedeeltes. Het is bekend, dat c klein zijn favoriete toonsoort was; hij gebruikte het vaak in zijn dramatische werken, bijvoorbeeld in het tweede pianoconcert.

Het derde deel, is niet in de verwachte toonsoort Es groot, maar in As groot. Dit is een van
Het laatste deel is erg virtuoos en harmonisch interessant; hij doet nog eens alle bovengenoemde toonsoorten aan, om na een lang coda aan te belanden bij Es groot.
Zowel Beethoven als zijn muziek is opvliegend, impulsief en onstuimig. Nieuwe kleuren, nieuwe accenten, nieuwe vergezichten, de wereld van Beethoven komt onder handen van deze musici tot in de diepste gevoelslagen tot leven. En dat levert emoties op van een vrolijke lach tot schrijnende zielepijn en alles wat daartussenin hoort.
De staande ovatie die het Pianotrio aan het slot kreeg was dan ook verdiend. Daarna volgde de rituele bloemenhulde door Jan Croon, voormalige voorzitter van de vrienden van Adegeest en Lieke Atteveld, activiteiten begeleidster van Adegeest. Als dank speelde Valentina Toth namens het trio een klein stukje van de Hongaarse componist E. von Dohnanyi. Zo kwam er een einde aan het jubileumconcert in Adegeest dat weer recht deed aan het adagium 'Geef Adegeest vleugels'.

In het gastenboek staan vele positieve reacties waaronder: "10 jaar proficiat met dit mooie concert; wat moet je hiervan zeggen: in een woord geweldig!;wat een prachtig concert van het Volkmanntrio; Dit voelt als de lente buiten en binnen; Toonzetter Valentina moet alle Hongaarse componisten spelen." Te mooi voor woorden, hartelijk dank voor het prachtig spel; Een fantastisch jubileum concert door dit jonge en dynamisch Trio. Professioneel met een hoofdletter P.

Gehoord: 8 april 2018 het Volkmantrio te Voorschoten.

Het volgende zondagmiddagconcert in de reeks 'Geef Adegeest vleugels' zal plaatsvinden op 10 juni door het pianoduo Beth & Flo. Twee pianistes die het liefst concerten geven die niet alleen concerten zijn. Dat zijn Claudette Verhulst en Elsbet Remijn, beiden in 2014 afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Als pianoduo Beth & Flo maken zij een klassiek recital vrolijk, luchtig en verrassend! Verhalen vertellen, flirten met het publiek en ondertussen Bach, Brahms, Debussy en vele andere componisten laten horen - dat is wat Beth & Flo het liefste doen. Zo treden ze op in theaters en concertzalen, maar net zo lief juist op plekken waar klassieke muziek nooit klinkt!