Skip to content

Nieuwste station van Nederland in oude stijl

20 april 20133 minute read

Wassenaar – Op zaterdag 20 april is er een nieuw station geopend. Het is misschien wel het mooiste station van Nederland en het staat in Valkenburg ZH (Gemeente Katwijk). Het is het vertrekpunt voor een stoomtreinrit langs het Valkenburgse meer en het beginpunt van een ontdekkingstocht in het grote smalspoormuseum. Vanaf 9 mei is iedereen welkom om dit unieke gebouw te bekijken en hier het museumbezoek en de treinreis te beginnen.

Station in chaletstijl
Het station is gebouwd in chaletstijl met een grote overkapping met tal van sierelementen. Het heeft een sprookjesachtig uiterlijk en is door tal van originele details een uniek gebouw geworden. Het gebouw is een replica van het tramstation in Gorssel dat in 1926 werd geopend als onderdeel van de stoomtramlijn tussen Zutphen en Deventer. In Valkenburg (ZH) vertrekken vanaf dit station elk weekend tussen Hemelvaartsdag en eind september de treinen van de Stoomtrein Valkenburgse Meer. Het station is een onderdeel van een groot museum waarin meerdere historische gebouwen staan en een uitgebreide binnenexpositie is. Alle gebouwen vormen samen met de stoomtrein een compleet historisch trambedrijf waarin de bezoeker het idee krijgt tachtig jaar terug te gaan in de tijd.

De bouw van het station heeft 2,5 jaar geduurd en werd uitgevoerd door bouwbedrijf KBM uit Katwijk en de vrijwilligers van het museum. De bouw werd financieel mogelijk gemaakt door bijdragen van het VSB-Fonds, het Fonds 1818,de Gravin van Bijlandt Stichting, het Dr. Hendrik Muller Vaderlandsch Fonds en de gemeente Katwijk. Architect van dit station is Noorderlicht Architekten uit Delft. Dit bureau heeft in de afgelopen jaren het ontwerp en tekenwerk verricht voor meerdere replica’s van historische gebouwen in het museum. Dit bureau was ook verantwoordelijk voor alle ontwerpen in het Luchtvaartmuseum Aviodrome.

Motorlocomotievenloods
Tegelijk met het station is een nieuwe motorlocomotievenloods in gebruik genomen. Dit gebouw is geïnspireerd op soortgelijke locomotiefloodsen en is geheel door de eigen medewerkers van de stoomtrein gebouwd. In deze loods staan meer dan twintig locomotieven uit de grote collectie van het Nationaal Smalspoormuseum. Het is prachtig om de primitieve locomotieven te zien en een idee te krijgen van de werkomstandigheden op deze locomotieven. Zij werden bijvoorbeeld gebruikt om kipkarren met klei vanuit de uiterwaarden naar de steenfabriek te trekken. Ook in andere industrieën werd smalspoor veelvuldig gebruikt voor intern transport. Door middel van een met de hand bediende traverse is het mogelijk om de locomotieven op het juiste spoor te rangeren.

Grootste smalspoorcollectie
De Stoomtrein Valkenburgse Meer is de grootste museumorganisatie in Nederland die historisch smalspoormaterieel verzamelt. Met meer dan 100 vrijwilligers wordt het materieel met veel kennis van zaken gerestaureerd en onderhouden. De organisatie begon 43 jaar geleden in Katwijk zonder met niets en heeft inmiddels een collectie van 350 voertuigen. Er zijn zeven grote gebouwen met een oppervlakte van bijna 5000 m2 waarin de collectie kan worden bezichtigd.

Geopend van Hemelvaartsdag tot en met het laatste weekend van september
Op Hemelvaartsdag, de nationale stoomdag, donderdag 9 mei, wordt het seizoen officieel geopend voor de bezoekers. Vanaf 11 mei tot en met 29 september is het museum elk weekend geopend. De stoomtreinen vertrekken om 11.30, 13.00, 14.30 en 16.00 uur. Het museum is op deze dagen geopend van 10.30 tot 17.00 uur en ligt direct aan de A44, afslag Leiden Zuid. Vanaf Amsterdam afslag 8 en vanuit Den Haag afslag 9.

Kinderen betalen € 5,– en volwassenen € 7,– voor een rit met de stoomtrein. Een bezoek aan het binnen- en buitenmuseum is bij de prijs inbegrepen. In de zomervakantie worden ook op de dinsdagen en donderdag ritten met de trein gemaakt. Op de website van het smalspoormuseum, www.smalspoormuseum.nl vindt u alle informatie.

Tags

SmalspoormuseumStationWassenaar

Geen reacties

Gerelateerde artikelen
Back To Top