Wassenaar – Het Louwman Museum in Den Haag toont tot en met 18 augustus een viertal auto’s van Autodelta, de race afdeling van Alfa Romeo. Het betreft een Alfa Romeo Giulia 1300 GTA Junior (1971), een Tipo 33 TT 12 (1975), een Alfetta GTV Turbodelta (1980) en een Giulietta Turbodelta (1984). Dit jaar is het 50 jaar geleden dat Autodelta is opgericht door Carlo Chiti en Ludovico Chizzola (beiden ingenieurs en ex-werknemers van Ferrari).
Autodelta prepareerde en bouwde auto’s voor sportdoeleinden. Al na het eerste jaar werd Autodelta benaderd om de officiële autosport afdeling van Alfa Romeo te worden. Autodelta moest Alfa Romeo weer terugbrengen naar de race top, nadat zij zich in 1951 na de Formule I wereldkampioenschap titel had teruggetrokken. In twintig jaar tijd zijn er bij Autodelta 38 motoren ontwikkeld en gebouwd. Vaak waren dit gemodificeerde Alfa Romeo-motoren maar er werden ook compleet nieuwe motoren ontwikkeld. Naast de officiële fabrieksauto’s leverde Autodelta ook auto’s aan privé-teams.
1300 GTA Junior (1971)
De GTA Junior debuteerde met een overwinning op het circuit van Mugello in juli 1968 en behaalde nadien talloze overwinningen en diverse internationale en nationale titels. Met Gianluigi Picchi in 1971 en met Carlo Facetti in 1972 won Alfa Romeo het Europees kampioenschap toerwagens. Ook in Nederland was de GTA Junior succesvol. In 1970 behaalde Han Akersloot het nationale kampioenschap en in 1971 herhaalde Bob van der Sluis deze prestatie.
Tipo 33 TT 12 (1975)
In 1975 won Autodelta met de Tipo 33 TT 12 het Wereldkampioenschap voor constructeurs. De 12-cilinder, 3 liter boxer motor leverde maar liefst 500 PK, goed voor een topsnelheid van 350 km/h. De auto won zeven van de acht races, waaronder de beroemde Targa Florio. Toenmalige topcoureurs zoals Merzario, Brambilla, Pescarolo, Bell, Mass, Andretti, Ickx, Scheckter en Vaccarella reden allen met deze auto.
Alfetta GTV Turbodelta (1980) en Giulietta Turbodelta (1984)
De Alfetta GTV Turbodelta was de eerste Alfa Romeo die werd voorzien van een turbo motor. Slechts 400 exemplaren werden er gebouwd. Van 0 – 100 werd bereikt in slechts 7.9 seconden. De topsnelheid bedraagt 206 km/h. Van de Giulietta Turbodelta werden nog minder exemplaren gebouwd: 361 stuks.
Louwman Museum
De vaste collectie van het museum toont de geschiedenis van de automobiel in al zijn verschijningsvormen en uit alle tijdperken. Ruim 250 auto’s van meer dan 100 fabrikanten geven een overzicht van de verschillende carrosserievormen en technologische vernieuwingen, voornamelijk uit de vorige eeuw. De geschiedenis wordt bovendien geïllustreerd door de uitgebreide kunstcollectie, bestaande uit onder meer affiches, sculpturen, trofeeën en schilderijen.
Openingstijden en toegangsprijzen
Het Louwman Museum is geopend van dinsdag tot en met zondag van 10.00 uur tot 17.00 uur. Maandag en Koninginnedag gesloten. Entreeprijzen: € 13,50 p.p., groepen (min. 20 personen) € 11,- p.p., kinderen vanaf 6 t/m 12 jaar € 7,50 p.p., kinderen tot 6 jaar gratis. Parkeren € 5,-.
Met dank aan..
De automobielen van Autodelta zijn afkomstig uit de collectie van het Alfa Romeo Museum in Arese en het Alfa Blue Team, Italië. Een aantal van de geëxposeerde auto’s zijn rijdend te bewonderen op het tweedaagse evenement Spettacolo Sportivo Alfa Romeo, 24 en 25 augustus op Circuit Park Zandvoort. Dit evenement wordt georganiseerd door de Stichting Club van Alfa Romeo bezitters (SCARB) ter gelegenheid van de viering van het 35-jarige bestaan van Club met als thema: 50 jaar Autodelta en 50 jaar Giulia GT. Voor meer informatie www.spettacolosportivo.eu of www.alfaclub.nl.