Wassenaar – Wassenaar Vocaliter zingt op woensdag 20 november uit de periode van de Romantiek en later. Een belangrijke periode in de Europese cultuur in de negentiende eeuw. Er veranderde veel in de politiek en sociale omstandigheden, techniek en wetenschap; hetgeen tot grote emoties leidde, ook in de kunst. Droefheid en vreugde gaf men vorm via diepe en zuivere gevoelens uit de bijbel. In de muziek leidde dat tot meeslepende composities, soms overdreven; de opera werd steeds uitbundiger. Wie de Messe Solennelle de Sainte Cécile van Charles Gounod beluistert, begrijpt daar iets van.
Voor de pauze zingt het koor vier korte composities. Allereerst van Felix Mendelssohn “O, Hör mein Bitten, Herr”, een beeldschone en weemoedige overpeinzing, ontleend aan Psalm 55, uitgevoerd door sopraan en koor met orgelbegeleiding. Vervolgens van Ralph Vaughan Williams “O how amiable”Als derde van Gabriel Fauré “Cantique de Jean Racine” en tenslotte van Hendrik Andriessen “Magnificat” de beroemde lofzang van Maria uit de bijbel (Lucas 2). Muzikaal-historisch zijn we dan niet meer in de Romantiek. Andriessen voelde zich meest aangetrokken tot middeleeuwse klanken.
Na de pauze hebben in bovengenoemde mis van Gounod drie solisten een grote rol: sopraan Nathalie Mees; tenor Matevz Kajdiz; en bariton Pieter Hendriks begeleid door organiste Petra Veenswijk. Zij bespeelt het vrij onbekende Mutin-orgel van de Dorpskerk in Wassenaar. Een zeer mooi klinkend instrument, ontwikkeld in de…ja, Romantiek voor Franse composities. De organiste is gespecialiseerd in Franse orgelmuziek en dat maakt de combinatie van dit orgel en het muziekprogramma heel speciaal. Een klein concert uitgevoerd door Wassenaar Vocaliter, een ware belevenis.
Toegangsprijs € 15,- inclusief programmaboekje en consumptie in de pauze. Kaartverkoop boekhandel de Kler, Langstraat 148 Wassenaar of bij leden van het koor; ook via www.wassenaarvocaliter.nl