Wassenaar – De Nutsschool in Wassenaar is in januari 2014 in rap tempo gestart met internationaliseren. Ze nemen nu al deel aan 14 verschillende projecten. Leerlingen in de bovenbouw van deze basisschool werken samen met leeftijdsgenoten uit heel Europa. Ze maken kennis met andere culturen, leren van elkaar en oefenen hun Engelse taalvaardigheden. Het is de bedoeling om in ditzelfde tempo door te gaan, zodat straks ook de kinderen in de onderbouw mee kunnen doen.
Mary Oei, lerares van groep 5, zit in de werkgroep internationaliseren en is de drijvende kracht achter deze samenwerkingsprojecten. “Ik heb zelf 13 jaar in Miami gewoond en vind het belangrijk dat kinderen zich al op vroege leeftijd internationaal oriënteren. Na de eTwinning workshop die we begin januari op school hadden, was ik erg enthousiast en ben ik direct aan de slag gegaan.” Met eTwinning kunnen we naar leraren van scholen in het buitenland zoeken en samen een internationaal project starten. De leerlingen hebben allemaal een penvriend en werken aan thema’s als Europese vlaggen, huisdieren, robots en liedjes. “Ik merk dat ze de opdrachten die ze hiervoor moeten doen erg leuk vinden, waardoor ze spelenderwijs Engels leren”, aldus Oei.
Hoe pak je zoiets aan?
“Het was best een klus om al die projecten op touw te zetten”, antwoordt Oei op de vraag hoe ze dit in zo’n korte tijd voor elkaar heeft gespeeld. “In het begin sloot ik voornamelijk aan bij bestaande projecten die me leuk leken. Dat scheelt een hoop opstartwerk. Na verloop van tijd zette ik ook zelf nieuwe projecten op. Door met collega’s uit Europa te overleggen krijg je ideeën waar je anders niet op komt. Het is even aftasten, maar als je eenmaal begint kom je vanzelf met een hoop leraren in contact en merk je snel genoeg met welke scholen je prettig samenwerkt.”
“In het vlaggenproject dat ik zelf ben gestart, werken we bijvoorbeeld samen met 17 verschillende scholen. Door het grote aantal enthousiaste leraren in landen als Turkije, Polen en Griekenland is het niet moeilijk om daar een partnerschool te vinden.” Inmiddels heeft de basisschool van de meeste deelnemers de nationale vlaggen ontvangen, die als een slinger in de klas hangen. Ook de Nederlandse leerlingen maakten een vlag en stuurden die met hun toelichting naar de Europese scholen. Oei vertelt dat de kinderen het heel spannend vonden om post uit het buitenland te ontvangen. Aan de hand van de wereldkaart gaan ze nu klassikaal bekijken waar de verschillende vlaggen vandaan komen.
Schoolbrede ambitie
Toen Oei in januari begon met het opstarten van de projecten gaf ze Engels aan meerdere klassen op school. Inmiddels geeft ze alleen les in groep 5 en draagt ze de partnerschappen meer en meer over aan haar collega’s. Het is de bedoeling om dit schoolbreed te trekken, zodat er volgend schooljaar ook in de onderbouw internationaal samengewerkt kan worden. “Deze afgelopen periode hebben we vooral gebruikt om eTwinning te ontdekken en een basis te leggen voor volgend schooljaar”, vertel Oei. “Het is onze ambitie om dit verder uit te bouwen en we hopen dat de kinderen steeds meer digitaal met elkaar gaan samenwerken. Bijvoorbeeld door live via de webcam met een klas in het buitenland de Engelse taal te oefenen.”
eTwinning
eTwinning is een gratis online community voor iedereen die verbonden is aan een basisschool of een school voor (v)mbo, havo en vwo. Het doel van eTwinning is het opdoen van internationale ervaring, het stimuleren van ict-vaardigheden én het uitvoeren van verplichte lesstof op een inspirerende manier.
Internationaliseren in onderwijs
Het ‘Europees Platform – internationaliseren in onderwijs’ inspireert door te laten zien wat de meerwaarde van internationalisering is. Wij delen graag de succesverhalen en ondersteunen internationaliseren in onderwijs met kennis en overheidssubsidies. Medewerkers en ambassadeurs adviseren stap voor stap op professionele wijze. Zowel basis-, als voortgezet onderwijs én lerarenopleidingen kunnen van onze expertise profiteren. Immers: internationalisering versterkt de kwaliteit van het onderwijs.