Wassenaar – De uitspraak van het Europees Hof over de verbreding van A2 tussen Den Bosch en Eindhoven is een belangrijke steun in de rug voor iedereen die de RijnlandRoute niet ziet zitten, aldus SnelwegofGroenweg. “Het ministerie blijkt grote fouten te hebben gemaakt bij de natuurcompensatie”, benadrukt Antoon Claassen, “precies hetzelfde zien we bij de RijnlandRoute, met name bij het knooppunt Maaldrift, het Wassenaarse deel van de snelweg door de polder.”
Natuurcompensatie
Het Hof oordeelt negatief over de natuurcompensatie voor de A2. De uitspraak is daarmee een ernstige tegenslag voor minister Schulz van Infrastructuur en Milieu en zij kan grote gevolgen hebben voor de aanleg van de RijnlandRoute. Afgelopen week meldde SnelwegofGroenweg al dat de provincie de natuurcompensatie voor de RijnlandRoute onmogelijk in de polders kan realiseren. Met de uitspraak van het Hof betekent dat een stevige steun in de rug om de polders alsnog te behoeden voor de vierbaanssnelweg. Maar het woord is nu eerst aan de Raad van State.
Kosten-baten steeds negatiever
Hier komt bij dat de kosten voor de aanleg van de RijnlandRoute blijven oplopen. Zou de weg een jaar geleden ongeveer een miljard moeten kosten, een kwart miljard per kilometer!, nu loopt het al tegen 1,3 miljard aan. “Die extra kosten, gevoegd bij het al bestaande tekort, kan de provincie onmogelijk ophoesten, zonder zich de komende 25 tot 30 jaar financieel lam te leggen”, aldus Antoon Claassen, voorzitter SnelwegofGroenweg. “Daar komt bij dat de verhouding van de kosten en de baten steeds negatiever uitvalt, omdat het autoverkeer eerder af dan toeneemt. Binnenkort moeten Provinciale Staten een finaal besluit nemen. De vraag is of de Statenleden met al deze kennis definitief ja durven te zeggen.