Wassenaar – Ardjoena Soerjadi, klaviermeester, speelt op 14 september stukken van Chopin, Schumann, Rachmaninoff en Gershwin in een heel druk bezocht woonzorgcentrum Adegeest tijdens “het Weekend van Voorschoten”. Men kan genieten van een gevarieerd romantisch klassiek concert met aan het slot het bekende Warsaw Concerto van Richard Addinsell. Ardjoena geeft vooraf een toelichting van alle werken.
Concertpianist Ardjoena Soerjadi, die al eerder in Adegeest heeft gespeeld is ook ditmaal succesvol in zijn spel.
Soerjadi speelt een verfijnd recital: moeiteloos, rustig en met efficiënte bewegingen. Ingehouden pathos, trouw aan het notenbeeld, een gereserveerde benadering van het klassieke repertoire: dat is Soerjadi’s credo.
Soerjadi begint met een uitvoering van Chopin Impromptu no.1, waarna Chopins Polonaise Opus 26 no 2 in es. Hierna Robert Schumanns Papillons. Het lijkt zelfs of Soerjadi in deze grillige en fantastische muziek van Schumann vooral die virtuoze en extraverte kant wil benadrukken, wat tot opwindende climaxen leidt. Soerjadi weet zijn robuuste, kristalheldere spel waar nodig voldoende te temperen en te versluieren. En zijn vederlichte, vlekkeloze spel is dan niet minder dan adembenemend.
Tot slot voor de pauze Chopins Ballade no 3. Geen andere pianist bouwt Chopins Ballades zo spannend traag op om de espressivo-uitbarstingen nog overrompelender te doen uitkomen. Deze aanvankelijke bedachtzaamheid, de contemplatie die dit spel zo sterk karakteriseert, verzandt nergens in lege, spanningsloze retoriek. Steeds zijn zin en zeggingskracht voorhanden. Maar ook passagewerk, polyfonie en harmonische kleur komen overtuigend uit de verf.
Na de pauze speelt Soerjadi Préludes van Rachmaninoff: Prélude Opus 32 no.5 in G. Het meest beroemde werk is de Prélude 3 no.2 in cis en daarna speelt hij Moment musical Opus 16 no.4. De pianolijn is altijd helder gearticuleerd, met zelfs in de technisch meest uitdagende stukken elke noot op zijn plaats. Daarnaast is zijn spel expressief, fraai zangerig in de lyrische passages, en allesbehalve saai; op de momenten dat het moet spat de muziek met dramatische kracht uit de piano. Hierna vervolgt hij met The Three Preludes van Gershwinn. Wat een hartverwarmende 3 korte preludes waar de jazzinvloeden hoorbaar zijn. Soerjadi wekt de indruk dat hij de hele wereld met deze muziek wel zou willen omarmen!
Aan het slot van het recital het befaamde werk van Addinsell: het Warsaw Concerto. Een werk dat geïnspireerd is door Rachmaninoff en tevens het hoogtepunt is van het recital. Soerjadi vertelt dat het werk in relatie staat tot Dangerous Moonlight, een Britse oorlogsfilm uit 1941. De film is bekend door de muziek van Richard Addinsell, die speciaal voor de film het Warsaw Concerto schreef.
Een enthousiast applaus doorbreekt de intieme sfeer waarna de bloemenhulde volgt door Pieter Bos, oud voorzitter van de cliëntenraad.
Als beloning speelt Ardjoena Soerjadi fris en onbelemmerd als toegift voor de toehoorders het bekende werk van Claude Debussy : Clair de Lune.
Ook in het gastenboek staan weer vele loftuitingen aan de klaviermeester waaronder:
“Ik heb met mijn kennissen weer genoten van de prachtige muziek van het Warsaw concerto. Ik kreeg tranen van ontroering in mijn ogen”. Ook Ardjoena stak zijn waardering niet onder stoelen of banken voor het publiek en hij was geraakt door een 101 jarige vrouw die van zijn concert genoten heeft.
De CD (AS2011) is ter plekke gesigneerd door liefhebbers aangeschaft.
Het volgende concert is vastgesteld op 12 oktober mmv de concert-pianiste Julia Helena met werken van Mozart, Chopin en Schumann.