Wassenaar – Zaterdag 25 april jl. was een bijzondere dag voor Stoomtrein Katwijk Leiden. De allerlichtste stoomlocomotief, een 20 pk sterke Orenstein & Koppel met een gewicht van toch nog 5,4 ton, is door vorige eigenaar officieel aan het museum bij het Valkenburgse Meer geschonken. Vanaf 1980 is deze locomotief met een belangrijke museale status steeds in bruikleen geweest.
Deze stoomlocomotief is gebouwd in 1922 en al sinds 1929 in het bezit van aannemersbedrijf A. Groot & Zoon uit De Woude. Bij Groot heeft deze locomotief gereden onder de naam ‘Willy’. Groot bezat in totaal 2 stoomlocomotieven, beide 20 pk’s van Orenstein & Koppel. In de Tweede Wereldoorlog werden de locomotieven gevorderd door de bezetter ten behoeve van werken in de Noordoostpolder. Na de oorlog keerden de locomotieven in zwaar verwaarloosde staat terug bij de firma Groot. Deze gaf Du Croo & Brauns, een handelsfirma en fabrikant van locomotieven, opdracht de beide machines te reviseren. De kosten vielen echter zo hoog uit dat na de revisie van de eerste locomotief besloten werd de andere te laten slopen. Gelukkig bleef ‘Willy’ bij Groot bewaard en werd deze locomotief in de jaren zeventig als monument opgesteld bij station Purmerend Overwhere. In 1981 werd de locomotief onderdeel van de collectie van Stoomtrein Katwijk Leiden. De locomotief is na een algehele restauratie door de vrijwilligers van dit museum in 1984 in dienst gekomen. In 2007 is zij voorzien van een nieuwe ketel. De locomotief heeft toen de naam ‘Sandra’ gekregen, naar de kleindochter van de heer Groot.
In Nederland, en mogelijk zelfs ter wereld, is dit de enige nog rijvaardige locomotief van dit type. De locomotief heeft om die reden dan ook de ‘A-status’ in het Nationaal Railregister voor mobiel erfgoed. Kortom, een echt museumstuk in topconditie dat nog regelmatig stomend en fluitend langs het Valkenburgse Meer rijdt.