Wassenaar – Na een succesvolle premiere van de Nederlands/Engelse documentaire Streetkids United II, The Girls From Rio, zal de film te zien zijn op het Cambridge Film Festival en Marbella Film Festival. Het Cambridge Film Festival is een van de grootste film festivals van het Verenigd Koninkrijk. Het festival vindt begin september plaats. De films worden voor een groot gedeelte in de buitenlucht vertoond (www.cambridgefilmfestival.org.uk). Het Marbella Film Festival wordt sinds 2006 georganiseerd en zal plaatsvinden begin oktober (www.marbellafilmfestival.com).
Vorig jaar vond in Rio de Janeiro een belangrijk WK plaats, namelijk het WK Voetbal voor Straatkinderen, de Street Child World Cup. Teams uit twintig landen streden om de begeerde eerste plaats in een unieke internationale omgeving. In de documentaire Streetkids United II wordt het Braziliaanse meisjesteam, de Favela Street Girls, gevolgd tijdens hun deelname aan dit WK. De meisjes, die tijdens hun leven met veel geweld, criminaliteit en sociale problemen te maken hebben, en hun coaches werken hard om een winnend team te worden.
Jamillah van der Hulst van JaJa Film Productions: ‘Het was ons doel om met deze documentaire straatkinderen een platform te geven zodat ze hun indrukwekkende verhalen kunnen vertellen. Het is geweldig om te zien dat ze dit platform nu ook krijgen op deze internationale film festivals. In Pula waren 2 van de Braziliaanse meiden, Dryca en Jessica, uitgenodigd die we hebben gevolgd tijdens de documentaire. Ze kregen een geweldig ontvangst en de mogelijkheid om aan een groot publiek hun verhaal te vertellen. Dryca en Jessica zullen er in Cambridge ook weer bij zijn.”
Streetkids United II, the Girls From Rio is een co-productie tussen JaJa Film Productions van Jamillah van der Hulst en Conrad Alleblas, het Engelse F&ME van Mike Downey en Sam Taylor en het Braziliaanse Total Entertainment van Walkiria Barbosa. Executive Producers van de film zijn de Engelse regisseurs Stephen Daldry (The Reader, Trash & Billy Elliot) en Beeban Kidron (Bridget Jones Diary 2). De documentaire is dankzij de volgende sponsoren mogelijk gemaakt; Cordaid, Witsenburg Natural Products en AgriNurture (ANI).
{youtube}hVL3vbnJqiU{/youtube}