Skip to content

Ontluikende romantiek in wzc Adegeest

13 februari 20173 minute read

Wassenaar – Tijdens het zondagmiddagconcert op 12 februari speelde het strijktrio Domenica in Florence woonzorgcentrum Adegeest. Het strijktrio speelde werken van Boccherini, Schubert en Beethoven. Hun spel was vol passie en intimiteit. De musici gaven uitleg over de verschillende strijkstokken en de muzikale ideeën van de componisten.

Ontluikende romantiek
Tijdens het concert waren werken van voornoemde drie componisten te horen met composities die nog helemaal in de klassieke traditie van Haydn en Mozart stonden. Beethoven en Schubert zouden zich gaandeweg hiervan losmaken en een weg banen door de romantische muziek zoals die later bij Schumann en Brahms zou gaan klinken.

Luigi Boccherini (1743-1803)
Trio opus 38 nr 1, Adagio-Tempo di menueto.
Trio opus 38 nr 3. Andante moderato assai – allegro non tanto.
Boccherini componeerde in een melodieuze stijl die gekenmerkt werd door korte frasen en veel versieringen dat soms plotse en dramatische overgangen maakte.

Franz Schubert (1797-1828)
Trio in Bes groot D 581
Op zijn twintigste jaar componeerde Schubert dit trio.
In het eerste deel hield hij zich volledig aan de klassieke norm. Het andante is een voorzichtig zoeken naar en is weg gaan met ‘ander’; de eerste viool nam het voortouw, de andere stemmen volgen, vullen aan en becommentariëren, maar zoeken ook, gaandeweg hun eigen stijl. Het menuet is zoals een menuet moet zijn, een lichtvoetige dans, speels en ongecompliceerd. Het enkele keren terugkomende begin van het Ronde heeft een vrolijk dansend thema, maar de episodes ertussen contrasteren met virtuoze passages, met dramatische momenten.

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Serenade opus 8
Deze serenade is ontstaan in dezelfde jaren als de Boccherini trio’s. Beide componisten hielden zich aan de muzikale codes van hun (classistische) tijd. Maar er zijn ook verschillen. In Beethoven is, meer dan in Boccherine, al een voorbode van een nieuw muziekidioom te horen. Vooral in de breed uitgespannen adagio’s en in het prachtige thema met zijn variaties wordt een onvervulbaar verlangen en smachten naar onbereikbare horizonten bezongen in de wisselende stemmen. Deze typische gedeelten werden afgewisseld met vrolijke en opgewekte dansjes, zoals gezegd nog geheel volgens de klassieke orde.

Het strijktrio werd door het publiek geprezen om haar eigen levendige speelwijze. Zij wisten de composities zodanig uit te voeren dat er tussen het publiek en de muziek een verbinding ontstond. Je kon een speld horen vallen zo aandachtig luisterde het publiek. En dat nu maakte dit concert zo uniek.

De staande ovatie die het strijktrio aan het slot kreeg was dan ook verdiend. Daarna volgde de rituele bloemenhulde door Pieter Bos, de voormalige secretaris van de vrienden van Adegeest. Zo kwam er een einde aan een zeer genietbare middag in Adegeest dat weer recht deed aan het adagium ‘Geef Adegeest vleugels’.

In het gastenboek staan weer vele positieve reacties waaronder: “Domenica trio speelde geweldig; Fraai concert; Wederom een geweldig concert. Buiten ligt sneeuw, binnen verwarmd door het strijktrio Domenica; Heel mooi dat de oude meester zijn vaardigheden met 2 jongeren kon laten horen, vooral het stuk van Beethoven; Prachtig concert van Domenico trio en ook nog wat geleerd over strijkstokken! ”.

Gehoord: 12.02.2017 Adegeest zondagmiddagconcert mmv Domenica strijktrio. Het volgende zondagmiddagconcert in de reeks ‘Geef Adegeest vleugels’ vindt plaats op 12 maart mmv de pianist Tobias Borsboom. Hij zal werken van Liszt, Jacob Ter Veldhuis en Schubert spelen.

Tags

AdegeestDe ToonzetterWassenaar
Gerelateerde artikelen
Back To Top