Wassenaar – Ardjoena Soerjadi speelde tijdens “het Weekend van Voorschoten” op zondag 10 september werken van Schumann, Beethoven, Tschaikovsky, Gershwin en Chopin in woonzorgcentrum Adegeest. Men kon genieten van een gevarieerd romantisch klassiek concert. Met energieke lange vingers greep Soerjadi in de toetsen en met daverend bombast verblufte hij de toehoorder. Dat kon, want het concert bood daarvoor zeker aanknopingspunten. Geen bombastische maar een vertellende Soerjadi aan het woord, en toch pianistisch heel virtuoos en technisch superieur. Telkens gaf hij korte, luchtige toelichtingen voordat hij deze werken speelde.
Na een welkomstwoord van Clarine van Wessem, de wijkmanager van Adegeest, begon Soerjadi het concert met werken van Schumann: Kinderszenen Opus 15. Een reeks van dertien muziekstukken voor piano die in 1838 was geschreven. In dit werk verschafte Schumann zijn volwassen herinneringen aan de jeugd. Vervolgens speelde Soerjadi de pianosonate nr. 14 in cis mineur, opus 27 nr. 2, ook wel bekend als de Mondscheinsonate (Moonlight sonata) en de veertiende pianosonate van Beethoven. Vooral het eerste deel is erg bekend. Beethoven noemde het werk net als de vorige pianosonate een sonate die als fantasie aandoet.
Na de pauze speelde Soerjadi “Die Jahreszeiten” Opus 37 bis van Tsjaikovsky : Juni (Barcarolle); – Augustus (De Oogst) en – November (Op de Trojka). Het zijn 3 korte karakterstukken voor solo piano. Hierna speelde hij 3 korte preludes van Gershwin. Daarna opnieuw werken van dezelfde componist alsof het swingen en dartelen een lieve lust was. Hij bracht het publiek de oude klank terug van evergreens zoals -Fascinating Rythm, The Man I Love, Sweet and Low Down en I got Rythm waar eveneens jazzinvloeden te horen waren.
Aan het slot van het recital speelde Soerjadi werken van Chopin. Prelude Opus 28 nr.15 ‘Raindrop’ droeg hij op aan zijn onlangs overleden vader. Soerjadi vervolgde zijn spel met Nocturne opus 9 nr 2. Het zingen van de piano dat Soerjadi nastreeft, werd hier optimaal geëffectueerd. De melodie heerste overal, tot aan de climax met guirlandes in het hoogste register. Tot slot eindigde hij met de Minuten wals. Het stuk werd in eerste instantie Kleine Hondjeswals genoemd, omdat Chopin de opdracht kreeg een stuk over een hondje te componeren. Later werd de bijnaam Minutenwals verzonnen omdat beweerd werd dat het stuk binnen een minuut gespeeld moest worden. Een andere uitleg is echter dat het woord “minute” in het Frans niet alleen “minuut” betekent, maar ook “klein” of “miniem”.
Na de staande ovatie die Soerjadi aan het slot kreeg volgde de rituele bloemenhulde door Clarine van Wessem. Zo kwam er een einde aan een zeer genietbare middag in Adegeest dat weer recht deed aan het adagium ‘Geef Adegeest vleugels’.
In het gastenboek staan vele positieve reacties waaronder “Geweldig, wat een middag; Heel erg genoten; Heel veel dank ! We hebben ontzettend genoten; Een geweldig concert en met passie gebracht.”
Gehoord: 10.09.2017 Adegeest zondagmiddagconcert uitgevoerd door de pianist Ardjoena Soerjadi. Het volgende zondagmiddagconcert in de reeks ‘Geef Adegeest vleugels’ zal plaatsvinden op 8 oktober met de cellist Frank Wakelkamp en de pianiste Ursula Dutschler, die werken van Vivaldi en Klein zullen spelen.