Skip to content

HartvoorWassenaar: Rozenplein!!!!

30 oktober 20173 minute read

Wassenaar – Nu de economie een tandje heeft bijgezet, neemt ook het verkeer harder toe. En dat merk je, in Wassenaar zelf, maar vooral op de N44 wordt het fors drukker. Er gaat geen dag voorbij, of Wassenaar wordt op de radio genoemd in het rijtje met lange files, op de A/N44. Een paar jaar geleden was dat echt een uitzondering.

Velen denken dat Wassenaar de “baas” is over de N44. Maar het is een provinciale weg, en dat wil zeggen dat de provincie “de baas” is. Die bepaalt wie de grootste voorrang krijgt: Wassenaarders of doorgaand verkeer van Amsterdam naar Den Haag en omgekeerd. Letterlijk beslissen zij welke stoplichten hoe lang op groen staan.

Het belang van de provincie is vooral een zo goed mogelijke bereikbaarheid van Den Haag. En dat gaat dus ten koste van de Wassenaarders. Met als gevolg dat het steeds moeilijker wordt om uit Wassenaar in of uit te rijden.

Wassenaar wordt nu bijna omgeven door een groot “hek van auto’s”.
De landscheidingsweg is inmiddels een vierbaansweg, en de N44 zit volgepropt. Over een aantal jaren ligt ten noorden van Wassenaar de Rijnlandroute, een vierbaansweg naar Katwijk. Die meteen wordt volgezet met mensen die in de 5000 nieuwe woningen op Valkenburg komen wonen en naar hun werk gaan.
Even ter vergelijking: die 5000 woningen zijn iets minder dan de helft van alle (11.000) woningen die nu in heel Wassenaar staan! Het wordt echt een knap stukje drukker.
Terzijde: Dat is waarom HartvoorWassenaar zo strijdt voor het behoud van de groene ruimte tussen Wassenaar en Katwijk.

De beste oplossing is de N44 te onder-tunnelen. HartvoorWassenaar heeft al lang geleden die wens geuit. Het huidige college heeft zich weinig ingespannen dit doel te realiseren. Voor HartvoorWassenaar moet er geld worden vrijgemaakt om de aanleg van de tunnel te bespoedigen. Het is ook heel belangrijk omdat de N44 een steeds grotere bron van vervuiling wordt. Het is niet goed voor onze gezondheid. En het lawaai heeft forse proporties aangenomen.

We zijn realistisch. Voordat zo’n tunnel er is ben je snel 15-20 jaar verder.
En zo lang kunnen wij niet wachten op verkeersoplossingen.
Het grootste verkeersprobleem ligt bij het Rozenplein/Lange Kerkdam. Voor HartvoorWassenaar is een oplossing voor het verkeersprobleem hier een van de belangrijkste onderwerpen van de verkiezingen. En we weten dat die oplossingen er zijn en we willen ze.
En willen is kunnen.

HartvoorWassenaar, dat klopt,
Voor een dorp in balans.
Henri Hendrickx, Fractievoorzitter

Tags

HVWRozenpleinWassenaar
Gerelateerde artikelen
Back To Top