Wassenaar – Vanaf 20 januari 2018 tot en met 27 mei 2018 toont museum Voorlinden een solotentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Martin Puryear (1941). Het museum laat het Nederlandse publiek graag voor het eerst kennismaken met deze kunstenaar. Al 50 jaar werkt Puryear aan een consistent oeuvre dat niet in een stroming te vangen is. Met zijn sculpturen onderzoekt hij identiteit, cultuur en geschiedenis. Vakmanschap staat hoog in het vaandel bij de kunstenaar, die zijn werken zelf op ambachtelijke wijze van natuurlijke materialen vervaardigt. In deze tentoonstelling ligt de nadruk op een brede selectie uit zijn sculpturale oeuvre.
Puryears abstracte vormen doen organisch en elementair aan, als een herkenbare – vaak menselijke – natuurlijke vorm. De zintuiglijke en tactiele objecten hebben een directe impact op de kijker. Aan hun oppervlak en structuur is de hoeveelheid manuren die erin zitten af te lezen. De werken van Puryear vragen je te vertragen. De verscheidenheid van aanzichten in zijn werk, sleept de bezoeker telkens weer mee in een ervaring die de fantasie prikkelt.
Als ik mijn werk zou moeten omschrijven, zou ik zeggen dat ik geïnteresseerd ben in het maken van sculpturen die zichzelf aan de wereld proberen te duiden, werk dat zijn maker erkent en een ervaring biedt die vermoedelijk eerder tactiel en zintuiglijk is dan puur rationeel, aldus de kunstenaar.
Hoewel zijn vormen doen denken aan minimalistische beeldhouwkunst en daar ook in zekere mate door zijn beïnvloed, wijst hij deze stroming af vanwege de strikt geometrische vormen en de industriële vervaardiging. Als zoon van een timmerman, construeerde Puryear op jonge leeftijd al objecten als bogen, pijlen en gitaren en als student bestuurde hij vogelkunde, valkerij en boogschieten. In de jaren ’60 werkte hij als vrijwilliger bij het Amerikaanse Peace Corps in West-Afrika, waar hij bedreven raakte in de lokale ambachten van houtbewerking. Deze invloeden vormden onder andere de basis voor zijn latere sculpturen. Door Puryears aandacht voor precisie en duurzaamheid in zijn werk, besteedt hij vaak jaren aan de realisatie van een enkele sculptuur. De kunstenaar is een echte ambachtsman die zijn werk enkel zelf voortbrengt.
Directeur Suzanne Swarts: Martin Puryear doet denken aan een Geppetto die zijn sculpturen zorgvuldig uit hout doet ontstaan en eindeloos door sleutelt tot hij de juiste vorm heeft gevonden. Hij is als een vader die liefde en tijd in zijn kunstwerken stopt en ze zodanig vormgeeft dat ze door lijken te groeien wanneer ze al ‘af’ zijn.
Door Puryears toepassing van traditionele methodes als houtbewerking, vlechtwerk en bouwtechnieken doen zijn objecten aan als herkenbaar en vertrouwd. Echter is de schijnbare simpliciteit verweven met verschillende lagen van culturele en historische referenties die zijn werken juist complex maken. Naast zijn vormentaal gebruikt Puryear betekenisvolle titels die onder andere verwijzen naar de nalatenschap van de slavernij en hoe dit haar weerslag vindt in huidige maatschappij. Toch zijn deze referenties nooit letterlijk en weet de kunstenaar telkens weer vaste associaties met tijden of plaatsen te vermijden. Puryears constante verweving van organische vormen, ambacht en cultuurhistorische verwijzingen, maakt dat zijn oeuvre een eigen plek inneemt in de moderne kunstgeschiedenis.
De tentoonstelling van Martin Puryear is te zien bij museum Voorlinden vanaf 20 januari tot en met 27 mei 2018. Martin Puryear (1941) woont en werkt in upstate New York. Zijn eerste soloshow opende in 1968, met de opening van de tentoonstelling bij Voorlinden 50 jaar geleden. Sindsdien heeft hij diverse tentoonstellingen op zijn naam staan in onder andere Chicago, Washington en San Francisco. Daarnaast voltooide hij verschillende werken in de openbare ruimte in Europa, Japan en de Verenigde Staten. In 1989 vertegenwoordigde hij de Verenigde Staten voor de São Paulo Biënnale en in 1992 was zijn werk te zien op Documenta 9 in Kassel. Het MoMA in New York organiseerde in 2007 een retrospectief van Puryears werk. In 2011 ontving hij de Presidential Medal of the Arts van toenmalige president Barack Obama: de hoogste onderscheiding die een kunstenaar in de Verenigde Staten kan krijgen. Voorlinden verzamelt al geruime tijd werken van Puryear en zet hiermee de lijn voort waarbij kunstenaars aan bod komen die een sterke band met de collectie hebben.
American Season
De tentoonstelling van Martin Puryear vormt deel twee van het American Season. Vier uiteenlopende Amerikaanse kunstenaars zijn opeenvolgend in het museum te zien. Na de huidige duo show van Shio Kusaka en Jonas Wood zet Voorlinden het programma voort met Puryear en vervolgens de schilder Wayne Thiebaud (1920) in de zomer van 2018.