Wassenaar – Voorlinden toont in de tuinzaal van het museum de installatie Through the Wall (2016) van de Chinese kunstenaar Song Dong (1966). Waar een muur doorgaans een ondoordringbare barrière is, geeft Through the Wall toegang tot een oneindige en grenzeloze geheime gang. Dit monumentale kunstwerk was één van de hoogtepunten op Art Basel Unlimited 2017 en is nu voor het eerst te zien in een Europees museum. Het werk maakt onderdeel uit van de collectie highlights van museum Voorlinden. Net als de werken van onder andere Richard Serra, Roni Horn en James Turrell laat ook dit werk zich niet beschrijven, maar is het een installatie die de bezoeker moet ervaren.
In deze 4,5 meter hoge bij 9 meter lange installatie die een op zichzelf staande wand in de ruimte vormt, geeft Song het begrip ‘muur’ een nieuwe dimensie door een interieur toe te voegen. De scheiding die een muur doorgaans markeert poogt de kunstenaar in dit werk te trotseren. Wanneer je het werk benadert, zie je als een caleidoscoop de ruimte gefragmenteerd weerkaatst in de gekleurde en de verschillend gevormde ramen. De met spiegels beklede binnenkant reflecteert niet alleen de honderden, verschillende lampen in de installatie, maar ook de bezoeker ziet zijn eigen verschijning eindeloos weerkaatst in het werk.
Through the Wall is gemaakt van tientallen gevonden deuren en kozijnen afkomstig uit de oude, ommuurde Hutong buurten in Beijing. Deze historische wijken – waar Song zelf opgroeide en nog steeds woont – worden al vanaf de jaren negentig ten gunste van nieuwbouw gesloopt, vanwege de razendsnelle modernisering die het land de afgelopen decennia heeft ondergaan. De installatie is tevens geïnspireerd op de oud-Chinese Yíngbì of Zhàobì: een schermwand die in historische architectuur werd geplaatst voor een ingang om kwade geesten te weren.
Song brengt in zijn kunst tegenstellingen samen: hij verenigt traditie en moderniteit, verleden en heden, Taoïstische filosofie en concepten uit de hedendaagse kunst. De notie van de muur is een terugkerend begrip in het werk van de kunstenaar. Zijn thuisland China, zijn jeugd en zijn ouders spelen ook een grote rol in zijn werk. Vanwege de armoede die het gezin doormaakte tijdens Mao’s Culturele Revolutie moesten zijn ouders het doen met wat er voorhanden was. In zijn kunst gebruikt Song daarom ook allerlei dagelijkse, gevonden objecten. Op deze manier vervlecht hij persoonlijke, historische en politieke elementen in zijn kunst.
Song Dong (1966) studeerde in 1989 af aan de afdeling beeldende kunst van de Capital Normal University in Beijing. Song werkt veelal samen met zijn vrouw: kunstenaar Yin Xiuzhen (1963). Hij is tevens medeoprichter van het Chinese kunstenaarscollectief Polit-Sheer-Form-Office. Song heeft solotentoonstellingen gehad in onder andere China, de Verenigde Staten, Canada, Australië en Duitsland. Zijn werken zijn opgenomen in de vaste collecties van onder andere MoMA en Metropolitan Museum of Art in New York, Walker Art Center in Minneapolis, Art Gallery of Ontario in Toronto en Ullens Center for Contemporary Art, Beijing, China.
De presentatie van Song Dongs Through the Wall valt samen met de tentoonstelling Shilpa Gupta – Where do I Begin, te zien van 17 februari tot en met 21 mei. Beide kunstenaars houden zich bezig met de invloed van globalisering op hun respectievelijke thuislanden en zijn gefascineerd door de notie van letterlijke en figuurlijke barrières, grenzen en muren. Daarnaast is tot en met 27 mei de show van Amerikaanse beeldhouwer Martin Puryear te zien en de collectietentoonstelling Stage of Being loopt nog tot en met 17 juni.