Wassenaar – In navolging van de succesvolle tentoonstelling ‘Silver Arrows 1934 – 1939’ in 2012 presenteert het Louwman Museum in nauwe samenwerking met Mercedes-Benz Classic in Stuttgart (D) gedurende de zomermaanden (7 juli t/m 2 september) een overzichtstentoonstelling van de legendarische Mercedes-Benz racewagens uit de jaren vijftig. De zeven unieke voertuigen staan voor een van de meest heroïsche periodes uit de geschiedenis van de autosport.
De voertuigen verdienen allemaal een plaats in de autosportgeschiedenis maar voor Nederland is de W 196 R met startnummer 8 er één met een gouden randje. In 1955 won regerend F1 wereldkampioen Juan Manuel Fangio in deze auto de Grand Prix van Nederland op Zandvoort met slechts 0,3 seconde voorsprong op Stirling Moss die een maand daarvoor met de 300 SLR de inmiddels legendarische overwinning in de loodzware Mille Miglia had behaald. Ook de Silver Arrow van Fangio met nummer 658 uit de Mille Miglia van dat jaar (2e plaats) maakt deel uit van de expositie. Filmbeelden van deze wedstrijden begeleiden de tentoongestelde voertuigen.
Misschien wel de meest kostbare auto ter wereld, de 300 SLR ‘Uhlenhaut Coupé’, is voor het eerst in Nederland te zien. De 300 SLR Uhlenhaut (W 196 S) heeft nooit aan een officiële race meegedaan, maar wordt beschouwd als de allereerste super sportwagen van zijn tijd; een Grand Prix racer voor 2 personen voorzien van een dak en vleugeldeuren, gebaseerd op de uiterst succesvolle W 196 R Formule 1 auto. De auto werd gebruikt als dienstauto door de ontwerper, ingenieur Rudolf Uhlenhaut, en had een topsnelheid van bijna 300 km/u: in die jaren meer dan sensationeel.
Minstens zo bijzonder is het ‘Blauwe Wonder’, de transporter die in 1955 speciaal voor het vervoer van raceauto’s, of ten behoeve van snelle serviceverlening tijdens lange afstandwedstrijden, werd gebouwd; gebaseerd op zowel de 300 S als de 300 SL is deze ultieme service-auto met een topsnelheid van 170 km/h de snelste racing car transporter ooit.
Unieke voertuigen
De expositie ‘Silver Arrows, Mercedes-Benz Racing cars of the 50s’ omvat Formule 1 bolides en sportwagens die behalve Grand Prixs ook lange afstand straatraces zoals de Mille Miglia, Targa Florio en Le Mans wonnen. De brug tussen de racewagens en de productiemodellen wordt geslagen door twee 300 SL vleugeldeur modellen: de W 194 racewagen uit 1952 en het daarvan afgeleide productiemodel, de W198.
Stuk voor stuk voertuigen met een omvangrijke geschiedenis in de internationale autosport waar coureurs als Juan Manual Fangio, Stirling Moss, Karl Kling en Hans Hermann menig wedstrijd mee hebben gewonnen.
De automobielen uit deze tijdelijke expositie zijn zonder uitzondering absolute topstukken uit de vaste collectie van Mercedes-Benz Classic uit Stuttgart (D).
Louwman Museum
De vaste collectie van het museum is tijdens de expositie eveneens toegankelijk. De collectie toont de geschiedenis van de automobiel in al zijn verschijningsvormen en uit alle tijdperken. Ruim 250 auto’s van meer dan 100 fabrikanten geven een overzicht van de verschillende carrosserievormen en technologische vernieuwingen, met name uit de vorige eeuw. Deze geschiedenis wordt bovendien geïllustreerd door de uitgebreide kunstcollectie, bestaande uit onder meer affiches, sculpturen, trofeeën en schilderijen.
Openingstijden en toegangsprijzen www.louwmanmuseum.nl