Skip to content

Management in Wassenaar en de begroting 2019

21 januari 20193 minute read

Wassenaar – Wassenaar was ooit een kleine gemeenschap maar Wassenaar groeide. Er werd een ambtenaar aangesteld. De ambtenaar moest betaald worden. Daarvoor werd er een kassier aangesteld. Er volgde een boekhouder om de financiën in goede banen te leiden. Hij had een secretaresse nodig.

Een afdelingschef moest vervolgens leiding gaan geven maar die kon je niet in zijn eentje laten aanmodderen dus kwam er een heel managementteam (MT) waarboven weer een hoofdambtenaar neergezet werd. Vervolgens werd de gemeentesecretaris directeur van de organisatie.

De organisatie groeide hen boven het hoofd en Wassenaar kreeg uiteindelijk een werkorganisatie met dure inhuurkrachten, de beide gemeentesecretarissen werden directeur, de burgemeester kreeg een bestuursondersteuner. Collegeleden werden lid van het AB en DB van de werkorganisatie.

Het zou een efficiencyslag zijn maar desondanks stegen de kosten (54% van alle uitgaven, landelijk nog geen 30%).De organisatie wankelde en verlies van de Wassenaarse zelfstandigheid dreigde. De werkorganisatie loopt leeg en staat op instorten.

Een reorganisatieadvies zou opgepakt worden maar uiteindelijk gebeurde er nog steeds niets. Het MT moest terug van 28 naar 17 fte’s. Een externe directeur zou aangesteld worden. Die was er korte tijd maar die gooide de handdoek al snel weer in de ring.

De gemeentesecretaris moest terug als werknemer van de gemeente en haar werkplek zou weer raadhuis de Paauw worden. Helaas kon het salaris van de secretaris als directeur van de WODV niet meer terugkomen naar de gemeente omdat het geld was opgegaan aan de autonome groei van de ambtenarensalarissen. Ook voor de externe directeur moest extra budget komen.

Inmiddels is het managementteam gedetacheerd op de Paauw terwijl het MT leiding moet geven aan de ambtenaren binnen de WODV. De gemeentesecretaris is slechts klant van de WODV en de directeur is verantwoordelijk voor de WODV .

Het hoofd financiën, die een niet te combineren dubbelfunctie had als concerncontroller, zette in 2016 samen met de gemeentesecretaris een ambtelijke staking in scene waardoor burgemeester Hoekema het veld moest ruimen. De ambtenaren die zogenaamd staakten wisten van niets. Hen was opdracht gegeven niet op raadhuis de Paauw te verschijnen zodat het voorgesteld kon worden als staking.

Het hoofd financiën is nu directeur van de werkorganisatie. Het is inmiddels ook duidelijk dat het tot een gehele of gedeeltelijke ontvlechting van de organisatie moet gaan komen. De gemeenteraad functioneerde en functioneert eveneens niet zoals het hort. De controlerende taak wordt niet uitgevoerd. De Provincie heeft inmiddels een forse reprimande gegeven dat preventief toezicht op de loer ligt. De organisatie levert slechte stukken, de gemeentesecretaris en het college, die verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van de stukken, hebben er geen grip op en de meerderheid van de raad keurt toch alles goed. Ten dele omdat zij deel uit maken van de coalitie, ten dele omdat ze niet weten waar het over gaat. Naar de oppositie wordt niet geluisterd.

Om 400.000 euro in 2019 structureel te besparen werd de Provincie een rad voor ogen gedraaid. Er werden maatregelen aangekondigd die geen besparing opleveren en niet te geloven; er werden uitvoerende ambtenaren op straat gezet.

www.democratischeliberalen.nl

Tags

BegrotingDLWWassenaar

Geen reacties

Gerelateerde artikelen
Back To Top