De Paasperiode blonk uit in zorgwekkende zaken, het was het weekje wel. Onze oproep om de raad opdrachtgever te laten zijn van een onderzoek hoe de bestuurskracht kan verbeteren werd genegeerd. Dit was nodig omdat na jarenlange ellende de werkorganisatie WODV nog steeds niet functioneert.
Er werden diverse onderzoeken gedaan onder andere door P&P, Berenschot, van der Bunt en BMC maar de rapporten werden naast zich neergelegd. De adviezen werden in de wind geslagen en verdwenen in de la. Uit de onderzoeken bleek dat de overhead veel te groot was. Er waren teveel leidinggevenden maar leiding werd er niet gegeven. De uitvoerende kracht was over het algemeen door onderbezetting onder de maat.
Nu is dus bij voortduring gebleken is dat de werkorganisatie niet functioneert, de begroting al jaren niet meer structureel op orde is , onze bestuurskracht onder de maat is en Voorschoten zich meer wil richten op de Leidse regio moeten er knopen doorgehakt gaan worden. De ambtelijke werkorganisatie WODV moet ontvlochten worden maar hoe moeten we nu verder was de vraag. Het zal in ieder geval weer een mooie bom duiten gaan kosten en zelfs dat is naar onze mening niet nodig.
DLW wilde dat er nu eindelijk een jaren geleden aangevangen takendiscussie afgemaakt zou worden en dat de raad de proceseigenaar zou zijn. Niet het college zou de onderzoeksopdracht en de onderzoeksvragen moeten bepalen maar de raad. De coalitie legde de suggestie naast zich neer. Als we weten wat we moeten uitvoeren aan wettelijke taken en wat aan wenselijke en noodzakelijke taken kunnen wij bekijken op welke wijze wij dat kunnen doen en niet andersom.
Procesbegeleider is Rijnconsult geworden. Nu blijkt al dat zij niet met het proces bezig zijn maar met de inhoud. DLW gaat er niet aan meedoen. Het wordt toch weer zo een “Hoekema neponderzoek” waarbij alle onwelgevallige adviezen door het college worden geschrapt.
Raadsleden mogen zogenaamd meepraten maar krijgen straks één keuze voorgeschoteld; slikken of stikken. Dit om de reorganisatie zo te sturen dat incapabele maar loyale mensen op hun post kunnen blijven. De sfeer is verziekt, leiding is er niet. Kundige ambtenaren worden ontslagen of weggepest. Met de zelfstandigheid zal het op deze manier nooit wat worden en DLW vreest zelfs dat over 6 jaar Wassenaar niet meer zelfstandig zal zijn. Oppositie is er niet omdat er zo een brede coalitie is dat men het toch altijd eens is met het college. Het dualisme is ver te zoeken. Een brede coalitie met veel meelopers zorgt voor een versnipperd, monistisch opererend en stuurloos college en dat blijkt meer dan eens in deze raadsperiode.
Dan, eindelijk na 2,5 jaar, het handhavingsbesluit omtrent de illegale parkeerplaats in het Natura 2000 gebied bij Museum Voorlinden. Aan alle kanten werd een ontsnappingsmogelijkheid ingebouwd. DLW stelde daarop raadsvragen en dat werd door het NRC breed uitgemeten. Vooral de onbevoegde en strafbare toezegging van voormalig burgemeester Jan Hoekema “het wel even te regelen” kreeg aandacht. Ook het Leidsch Dagblad haalde afgelopen week een serie DLW raadsvragen aan over nog een ander strafbaar feit. Vakantiepark Duinrell inde illegaal en onbevoegd parkeergeld op de openbare weg tijdens de Tina dagen. Na raadsvragen constateerde het college dat iets pas strafbaar is als er een veroordeling is. Het college op de stoel van de rechter in plaats van (alweer) verplicht aangifte te doen. Tja, zo kunnen we nog wel wat voorbeelden geven, bijvoorbeeld de burgemeester Koen, de bestuursondersteuner Zwebe en wethouder Schokker die allen de geheimhoudingen schonden.
Als laatste dan deze week de “huilerige” brief van de bibliotheek. De fractie van GroenLinks heeft het als bespreekstuk voor de commissievergadering van komende woensdag geagendeerd. Overigens gaat deze vergadercyclus eigenlijk weer nergens over. Belangrijke zaken worden al ruim een jaar niet opgepakt. Het is dat wij een discussiestuk hebben in gebracht over de ambulancezorg mede in relatie tot de reorganisaties bij de ziekenhuizen in onze regio. De ambulances doen er te lang over om bij een A1 noodsituatie op de bestemming te komen. Zelfs inden zij binnen de wettelijke tijd aankomen kan het voor veel slachtoffers te laat zijn. Bij een hartinfarct, hersenbloeding of een ernstig ongeluk is eigenlijk een responsetijd (in de volksmond de aanrijtijd) van 6 minuten al te lang. Wij vinden als DLW het absurd dat een brandweer binnen 6 of 8 minuten ter plekke moet zijn en dat een ambulance er 15 minuten over mag doen. Vandaar deze agendering. Een aantal jaren terug is de ambulancepost stilletjes uit Wassenaar verdwenen met alle gevolgen van dien. DLW zet zich in om die eigen ambulancepost weer terug te krijgen. Als snoepje van de week gooien wij bij deze discussie ook de stelling op “Bouw een groot regionaal ziekenhuis op voormalig vliegveld Valkenburg” waarin bijvoorbeeld het LUMC, MC Haaglanden (Bronovo, Westeinde en Antoniushove) en Alrijne een plek vinden.
Bouw het regionale ziekenhuis dan over de Tjalmaweg heen en je hebt als RVB voor de 5 hectare, die nu al niet gebruikt worden, toch nog een opbrengst. De vrijkomende plekken in de steden kunnen gebruikt worden voor de bouw van huizen in de stad. Daar waar de huizen nodig zijn. Breng de helikopter nooddiensten dan ook gelijk ook over van Rotterdam naar het nieuw te bouwen regionale ziekenhuis op Valkenburg, dit temeer omdat in Duitsland al een proef gedaan wordt door de ADAC (zeg maar de Duitse ANWB) om de eerste artsen per drone naar de plaats des onheils te vervoeren. Voor Rotterdam-The Hague airport creëert dat geluidsruimte om te groeien en de regio krijgt betere ziekenhuisvoorzieningen. Een win-win situatie. Wat willen we nog meer?
De bibliotheek gebruikte in haar brief overigens wel erg grote woorden en zei dat ‘ze het niet meer pikken dat hun subsidie wordt gekort’ maar tegelijkertijd halen zij een (alweer onbevoegd) gedane toezegging van wethouder Zweerts de Jong aan dat ook die bezuiniging al is teruggedraaid. Eerder werd al de bezuiniging voor 2019 teruggedraaid door een greep te doen uit het sociaal domein! Maar kan een subsidieontvanger wel iets eisen?? Wij menen wel dat voorzieningen (en daarmee doelen wij ook op een eigen ambulancepost in Wassenaar) het allerbelangrijkst zijn voor onze inwoners. Voorzieningen voor onze inwoners zijn veel belangrijker dan een werkorganisatie die teveel kost en desondanks niet functioneert.
De hele bezuinigingsoperatie was als een toneelstukje opgevoerd om de hete adem van de toezichthouder (provincie Zuid Holland) uit de nek te krijgen. Dit vanwege dreigend preventief toezicht. Ook de andere bezuiniging op zogenaamd boventallig personeel is van de baan omdat er nu sprake is van een personeelstekort. Totaal 4 ton jaarlijks aan gefingeerde bezuinigingen gaan niet door.