Wassenaar – Voordat de boormachine aan haar ondergrondse reis begint, is zij vanuit de fabriek in Schwanau via het water getransporteerd naar hijs- en transportbedrijf Mammoet in Schiedam. Van daaruit gaan de onderdelen via de weg naar de startschacht in Leiden. Donderdag 9 mei is het imposante graafwiel, het belangrijkste onderdeel van de tunnelboormachine, in de startschacht gehesen. Het wiel heeft een diameter van 11 meter. De tunnelboormachine is nog in opbouw de komende weken en zal uiteindelijk 100 meter lang worden.
Na de opbouw is het de beurt aan de tunnelboorders. Zij sturen in ploegendiensten de boormachine 24/7 aan. De machine boort de 2,5 kilometer lange tunnel op maximaal 32 meter onder NAP en bouwt tegelijkertijd de tunnelbuis. De productie van de meer dan 15.000 prefab tunnelelementen is inmiddels ook in volle gang. Nabij de A4 (naast recreatiegebied Vlietland) gaat de boor vanuit de startschacht de grond in en komt naast de Leidse wijk Stevenshof weer boven in de ontvangstschacht. Daar gaat de weg over in een verdiepte ligging van circa 1,4 km lang waar hij vervolgens aansluit op de A44.
Meer informatie over de RijnlandRoute is te vinden op de website van de Provincie zuid-Holland.
Foto’s : Rick Keus