Hoe ziet het graafwiel eruit na ruim een kilometer boren door veen, klei, zand en grind? Moeten de beitels worden vervangen of kunnen ze nog een tijdje mee?
En zou er nog een spoor te vinden zijn van de geel/rode verf? Deze week, precies halverwege het boorproces en tevens op het diepste punt van de tunnel, inspecteerden we het graafwiel van de tunnelboormachine. Dat was voor het eerst sinds de start van het boren.
Omdat de druk aan het graaffront op een diepte van 31 meter hoger is dan aan de oppervlakte, moest deze inspectie worden uitgevoerd door professionele duikers. Via een personensluis en een speciaal luikje kon ons team het graaffront bereiken, waar we het bentonietpeil hebben verlaagd zodat er goed zicht is op het graafwiel. Toen konden we alle beitels controleren en opmeten. Gelukkig waren de beitels nauwelijks versleten, dus we kunnen nog even door boren! En zoals je op de foto´s kunt zien, is ook de verf nog zichtbaar.