zondag 18 augustus 2019

A Algemeen

Studenten uit Wassenaar en Valkenburg presenteren zelfontwikkelde zonneauto

Samen met de andere leden van het Vattenfall Solar Team presenteerden Max van der Waals (22) uit Wassenaar en Fères Hassan (24) uit Valkenburg vandaag in Amsterdam de door henzelf mede ontwikkelde zonneauto NunaX. De tiende auto van Delftse makelij is niet alleen lichter en efficiënter, maar heeft ook een geheim wapen: de auto is zó gebouwd dat de wind zorgt voor extra snelheid. In oktober hopen de studenten met hun NunaX voor de achtste keer de wereldtitel binnen te slepen tijdens de Bridgestone World Solar Challenge in Australië.

Na ruim een jaar lang ontwerpen en bouwen is hij eindelijk af: NunaX, de nieuwste, zonneracewagen van het Vattenfall Solar Team. Een mijlpaal voor de studenten, die hun studies aan de TUDelft zo'n 1,5 jaar opzij zetten om mee te kunnen doen aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Vandaag werd de auto feestelijk gepresenteerd aan familie, fans en sponsoren in De Amsterdome in Amsterdam.

Max is een van de drie coureurs van het team. Als aerodynaminus heeft hij meegeholpen met het ontwerpen van de vorm van NunaX. Om de luchtweerstand zo klein mogelijk te krijgen heeft hij veel ontwerpen doorgerekenend - soms wel tot diep in de nacht - om te bepalen wat de ideale vormen zijn. Max: "Het is bijzonder om te zien hoe goed Nuna van ontwerp realiteit geworden is. Dat het team goed met elkaar samenwerkt, is terug te zien in het eindresultaat: alles past perfect in elkaar!"

Fères houdt als chief engineer het overzicht over het ontwerp van de auto. Daarnaast heeft hij geholpen bij het maken van de koolstofvezel body van de auto en het zonnepaneel van NunaX. Fères: "Doordat ik een accu heb ontworpen die in de neus van de auto past, ligt NunaX een stuk stabieler en veilig op de weg. Daar ben ik best wel trots op!"

Innovatie maakt het verschil
Ondanks dat het Vattenfall Solar Team zeven keer eerder wereldkampioen werd, is de uitdaging er niet minder om. Technisch manager Bruno Martens: "De regels rond het zonneracen zijn in de afgelopen jaren amper veranderd. Waar auto's in de eerste races nog heel verschillend konden zijn, merk je dat teams bij elkaar afkijken en de auto's steeds meer op elkaar beginnen te lijken. Het komt dus meer dan ooit aan op innovatie: de slimme snufjes maken het verschil.

Energie uit zon én wind
Gelukkig is innoveren wel aan het Vattenfall Solar Team besteed. Vorige editie wonnen de studenten uit Delft mede dankzij een innovatief kleiner model auto - de verwachting is dat veel concurrenten dit jaar hetzelfde formaat hanteren. De teamleden uit Delft zijn er ondertussen in geslaagd om hun nieuwe auto nog een stukje lichter, kleiner en efficiënter te maken: met 135 kg lijkt het zelfs de kleinste en lichtste auto ooit. Daarbij is een klein vleugeltje aan de auto gemaakt, dat zó is geplaatst dat de panelen op dat vleugeltje zoveel mogelijk zon pakken.

Het meest verwacht het team echter van het aerodynamisch ontwerp. Bruno: "Tijdens de vorige race ontdekten we dat de kleine Nuna9 flink profiteerde van de harde zijwind die we altijd hebben in het zuiden van Australië. Een beetje zoals een zeilboot op de wind vaart. Ditmaal hebben we daar in het ontwerp specifiek rekening mee gehouden. De canopy en wielkappen zijn zo gevormd dat de auto bij zijwind als het ware een duwtje in de rug krijgt. We maken met deze auto dus niet alleen gebruik van zonne-energie, maar ook een beetje van windenergie."

Voorbereiden op het raceproces
De komende tijd zal het team zich gaan focussen op het raceproces met een uitgebreid testtraject. Daarbij worden de studenten onder andere begeleid door oud-hockeycoach Marc Lammers. De eerste tests vinden plaats in eigen land. In augustus vertrekken de teamleden en hun zonneauto, NunaX, naar Australië voor de voorbereidingen ter plekke.

De feiten op een rijtje

Over de auto:
NunaX is de kleinste en lichtste (135 kg) auto ooit, en – tenzij de concurrentie met een nog lichtere auto komt - de lichtste auto die ooit aan de zonnerace meedeed.
Om gewicht te kunnen besparen is elk onderdeel van de auto opnieuw ontworpen. Voor sommige gebruikt het team andere grondstoffen, bij andere onderdelen is er materiaal afgeschaafd: een verschil van soms maar twee gram. Maar elke gram telt.
De auto is bijzonder gestroomlijnd: de zijspiegel van een gewone personenauto heeft meer luchtweerstand dan NunaX.
Het zonnepaneel bestaat uit gallium zonnecellen, die normaal worden gebruikt in de ruimtevaart. Deze zijn veel efficiënter dan de siliciumcellen die op daken liggen.
In plaats van de standaard laag van glas die de cellen normaal gesproken beschermt, brengt het team een eigen beschermingslaag aan. Dit bespaart gewicht. In die coating zitten bovendien prisma's zodat licht altijd loodrecht op de zonnecel valt.

Over de race:
Het Vattenfall Solar Team (voormalig Nuon Solar Team) van de TU Delft doet dit jaar in oktober voor de tiende keer mee aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië, het WK voor zonneracen. Deze race wordt om het jaar georganiseerd.
De Bridgestone World Solar Challenge is een meerdaagse race van 3000 km dwars door de outback van Australië. Zonneraceteams van over de hele wereld doen mee en proberen zo snel mogelijk de finish te halen.
Al zeven keer heeft het team van de TU Delft de race in Australië gewonnen. Twee keer werden ze tweede. Daarnaast won het team drie keer de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika.
Over het team:
Het Vattenfall Solar team wordt elke twee jaar opnieuw gevormd uit zestien ambitieuze studenten van de TU Delft, die de auto zowel ontwerpen en bouwen als ermee racen.
De teamleden schuiven hun studie minimaal 1,5 jaar opzij om mee te kunnen doen aan de Bridgestone World Solar Challenge.
Het team wordt gedurende haar hele bestaan al gesponsord door Vattenfall. Vattenfall heeft als doelstelling om fossielvrij leven mogelijk te maken binnen één generatie. Het Vattenfall Solar Team laat zien dat dit mogelijk is.

Foto: Joris Lousberg

Wassenaarse Slag LIVE

Populair Nieuws

Meld u aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief