Skip to content

Fères uit Valkenburg en Max uit Wassenaar onthullen geheim wapen Vattenfall Solar Team: shark skin

10 oktober 20195 minute read

Darwin, Australië – Vandaag toonden Fères Hassan (24) uit Valkenburg (ZH) en Max van der Waals (22) uit Wassenaar samen met de rest van het Vattenfall Solar Team het geheime wapen in de strijd om de eerste plek in de Bridgestone World Solar Challenge: shark skin. Op NunaX is een folielaag
bevestigd die bestaat uit hele kleine ribbelstructuren. Deze zogenaamde riblets
zorgen ervoor dat de luchtstroom soepeler langs de zonneauto glijdt en die dus sneller maakt. Het team presenteerde haar geheime wapen vandaag tijdens de scrutineering, de officiële keuring van de zonneauto.

“De afgelopen weken hebben we in Australië nog volop gewerkt om NunaX te
perfectioneren,” aldus Fères, chief engineer. “Maar de auto is klaar. Na de scrutineering mogen we er niets meer aan veranderen. De race komt er nu echt aan. Het is heel spannend, maar ik probeert voor de volle 100% te genieten van waar ik zo lang naartoe heb gewerkt.”

“We zijn heel erg trots dat we gebruikmaken van shark skin. Het is de eerste keer in de twintig jaar dat we meedoen, dat shark skin wordt toegepast op een zonneauto, maar ook op andere voertuigen is het nog niet vaak gebruikt,” vertelt Max. Hij is aerodynamicus bij het Vattenfall Solar Team. Vandaag vond de scrutineering van de Bridgestone World Solar Challenge plaats, hierbij kijkt de organisatie of de teams zichaan de strikte reglementen hebben gehouden.

Kleine luchtkanaaltjes
De ribbelstructuur van de shark skin begeleidt de lucht zo efficiënt mogelijk langs de
auto. Onderdeel van de shark skin zijn de eerdergenoemde riblets, die de grootte hebben van een haar en zijn te herkennen aan de regenboogachtige gloed die wordt veroorzaakt bij het breken van het licht. De techniek is afgeleid van de huid van een haai. Deze heeft namelijk de eigenschap om het wilde water te stroomlijnen via microkanaaltjes op zijn huid. De sharkskin is extreem gevoelig en moet voorzichtig worden behandeld.

Max vervolgt: ‘Vlak voor de keuring plakten we het materiaal op NunaX. Daarna mag het door niemand meer aangeraakt worden. En we moeten het tijdens de race op een speciale manier verzorgen.’ De shark skin werd eerder gebruikt op racevliegtuigen, Olympische bobsleeën en tijdens de meest prestigieuze zeilwedstrijd ter wereld: de America’s Cup.

Zeilen op de wind
Naast de shark skin heeft NunaX dit jaar nog meer innovaties die ervoor moeten zorgen dat ook de tiende deelname een succes gaat worden. De auto is zo aerodynamisch dat het dezelfde luchtweerstand biedt als de buitenspiegel van een personenauto (!). Daarnaast rijdt NunaX niet alleen op de kracht van de zon, maar ook op die van de wind. Delen van de auto zijn zo ontworpen dat het bij zijwind functioneert als een zeil en daarmee dus kan zeilen op de wind.

De race
Over een kleine week, op 13 oktober, starten de deelnemende teams van de Bridgestone World Solar Challenge aan de meerdaagse race van 3000 kilometer dwars door de outback van Australië. In totaal nemen 53 teams uit 24 verschillende landen deel aan de race. Dit zijn 30 teams in de Challenger klasse en 23 in de Cruiser klasse. Het doel van de race is om de grenzen van techniek op te zoeken en het gebruik van duurzame energie te promoten.

De feiten op een rijtje
Over de auto:
● NunaX is de kleinste en lichtste (131.6 kg) Nuna die ooit aan de zonnerace
meedeed;
● Om gewicht te kunnen besparen, is elk onderdeel van de auto opnieuw
ontworpen. Er zijn voor NunaX lichtere grondstoffen gebruikt dan de eerdere
edities van de zonneauto. Ook is er gekeken naar het gewicht van bepaalde
grondstoffen. Door bij sommige onderdelen materiaal van af te schaven, werd
NunaX lichter. In de wedstrijd telt immers elke gram;
● De auto is bijzonder gestroomlijnd: de zijspiegel van een gewone personenauto
heeft dezelfde luchtweerstand als NunaX;
● Het zonnepaneel bestaat uit gallium zonnecellen, die normaal worden gebruikt in
de ruimtevaart. Deze zijn veel efficiënter dan de siliciumcellen die op daken van
huizen liggen;
● In plaats van de standaardlaag van glas die de cellen normaal gesproken
beschermt, brengt het team een eigen beschermingslaag aan. Dit bespaart
gewicht. In die coating zitten bovendien prisma’s zodat licht altijd loodrecht op de
zonnecel valt.

Over de race:
● Het Vattenfall Solar Team van de TU Delft doet dit jaar in oktober voor de tiende
keer mee aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië, het WK voor
zonneracen. Deze race wordt om het jaar georganiseerd;
● De Bridgestone World Solar Challenge is een meerdaagse race van 3000 km
dwars door de outback van Australië. Zonneraceteams van over de hele wereld
doen mee en proberen zo snel mogelijk de finish te halen;
● Al zeven keer heeft het team van de TU Delft de race in Australië gewonnen. Twee
keer werden ze tweede. Daarnaast won het team drie keer de Sasol Solar
Challenge in Zuid-Afrika.

Over het team:
● Het Vattenfall Solar team wordt elke twee jaar opnieuw gevormd uit zestien
ambitieuze studenten van de TU Delft, die de auto zowel ontwerpen en bouwen
als ermee racen;
● De teamleden schuiven hun studie minimaal 1,5 jaar opzij om mee te kunnen
doen aan de Bridgestone World Solar Challenge;
● Het team wordt gedurende haar hele bestaan al gesponsord door Vattenfall.
Vattenfall heeft als doelstelling om fossielvrij leven mogelijk te maken binnen één
generatie. Het Vattenfall Solar Team laat zien dat dit mogelijk is.

Tags

Vattenfall Solar TeamWassenaar
Gerelateerde artikelen
In De Spotlight: Asielkat Ziva
Back To Top