Deze week leverde gemeente Wassenaar de resultaten van een meting naar de ontwikkeling van toerisme en recreatie in Wassenaar op. Een belangrijke uitkomst is dat de toeristische bestedingen in twee jaar tijd zijn gestegen met maar liefst € 6 miljoen. Bestedingen waarmee de kwaliteit van voorzieningen, cultuur en natuur kan worden versterkt. De werkgelegenheid steeg met 5%.
“Dit zijn mooie resultaten waar we met elkaar trots op kunnen zijn,” aldus wethouder Economische Zaken Caroline Klaver.” Als gemeente werken we met ondernemers (en instellingen), winkeliers, bewoners en Stichting Wassenaar-Voorschoten Marketing aan een aantrekkelijk, bloeiend en vitaal Wassenaar. Het is mooi om te zien dat die inspanningen positieve resultaten opleveren.”
Spreiding bezoekers over het seizoen en langer verblijf
Te midden van de grote steden biedt Wassenaar samen met Voorschoten een groene en waterrijke leefomgeving met karakteristiek erfgoed en gezellige dorspcentra. “Dat willen we uiteraard behouden en versterken! Dat doen we door samen te werken, onder andere met Stichting Wassenaar-Voorschoten Marketing en regiogemeenten.” Wethouder Klaver licht toe: “ons doel is niet een grote toename van het aantal toeristen. Wel willen we dat bezoekers langer verblijven, ook in de winter komen, met volle teugen genieten, hun ervaringen delen en terugkomen. Dat is goed voor de werkgelegenheid en de kwaliteit en het aanbod van voorzieningen, cultuur en natuur. We willen dat elke Wassenaarder profijt heeft van toerisme.”
Een sterk centrum
Ondanks dat de totale bestedingen van dagtoeristen en verblijfstoeristen in 2 jaar tijd zijn toegenomen, blijkt dat de bestedingen in het centrum zijn afgenomen. Dat heeft te maken met de veranderingen in de retail, onder andere de toename van het aantal internetaankopen. Gelukkig wordt op vele vlakken hard gewerkt aan het optimaliseren van het dorpshart van Wassenaar. Laat de inwoners, bezoekers en ondernemers maar komen!