Het CDA-Wassenaar is trots op onze dorpsgenoten, die werken in en voor ons dorp in deze heftige tijden. Bijna twee maanden zijn we in de ban van het coronavirus. En één ding is zeker: we zijn er nog niet. Het gaat gelukkig wel weer beter. Zo gaan de basisscholen en de kinderopvang na de meivakantie weer opstarten en kan de jeugd tot 18 jaar zich weer voorzichtig uitleven op de sportvelden.
Het is goed, dat de gemeentepolitiek weer in bedrijf is. CDA-fractievoorzitter Ronald Everard: “De detailhandel, de horeca en ook de strandondernemers worden financieel keihard getroffen door het coronavirus. Daar kunnen en moeten we als gemeente aanvullende maatregelen voor nemen. Zeker nu het zo ontzettend lang duurt. Kwijtschelding van pacht, huur of gemeentebelastingen zijn wat ons betreft maatregelen om in te zetten. Wij zijn verder groot voorstander om dit jaar te experimenteren om onze strandpaviljoens niet af te breken aan het eind van het strandseizoen, maar gewoon open te laten blijven in de winter, als de ondernemers dat wensen. We willen graag ruimte maken voor onze ondernemers om te ondernemen en waar nodig extra ondersteunen.”
Het gaat niet goed met de detailhandel in Nederland. Dat merken we helaas ook in ons Wassenaarse centrum. CDA-raadslid Wim Koetsier: “We zijn echt geschrokken en geraakt, dat zelfs een toonaangevende winkel als Bins-Mode het niet meer redt in deze tijd in Wassenaar. Bins-Mode is al generaties verbonden met Wassenaar en geeft ons dorp net wat extra’s. Gelukkig is ons dorpscentrum absoluut aantrekkelijk door alle horeca en terrassen, die voor zowel jong als oud super gezellig zijn. Voor zowel Wassenaarders, maar ook voor de Wassenaarse expats en toeristen. Het zou mooi zijn als we elkaar daar binnenkort weer kunnen treffen.”
In aanvulling daarop geeft CDA-fractievoorzitter Ronald Everard aan: “Recent heeft het college een mooi, maar duur plan gepresenteerd voor de algehele herinrichting van ons centrum. Het centrum is het absoluut waard om in te investeren, want het is van ons allemaal. Prima om het aantrekkelijker te maken door: meer groen, meer ruimte voor de fiets en mooiere algehele inrichting incluis hippe stoeltjes. Echter het complete centrum nu langdurig op zijn kop zetten, is denken wij niet wat ondernemers op dit moment nodig hebben. Beter meer inzet op directe ondersteuning om deze crisis door te komen en zorgen voor gerichte kwaliteitsimpulsen!”