Gister is de eerste van de 4 volgwagens van de tunnelboormachine de tunnel uit gereden. Omdat het de langste volgwagen is, was het nog een hele klus om deze succesvol de bochten door te leiden. Je moet je voorstellen dat de volgwagen 200 ton weegt, een heel gevaarte! Zo’n 15 man van Comol5 en Mammoet begeleidden de volgwagen, die uiteindelijk aan het begin van de avond in de tunneltoerit kon worden geparkeerd.
Het was oorspronkelijk de bedoeling om de volgwagens allemaal aan de zijde van de ontvangstschacht, richting de A44, uit de bouwkuip te hijsen. Omdat daar nu eerst het beton moet worden gerepareerd, is besloten om een deel van de volgwagens achteruit terug te trekken door de tunnel.
Wat gebeurt er met de tunnelboormachine?
Op het bouwterrein bij de A4 worden de volgwagens gedemonteerd. De waardevolle onderdelen gaan terug naar de bouwer van de tunnelboormachine, het Duitse Herrenknecht. Deze onderdelen worden gereviseerd en gebruikt voor de samenstelling van nieuwe tunnelboormachines. Het overige materiaal wordt gerecycled.