Eind deze maand starten we met het ontmantelen van de tunnelboormachine aan de kant van de ontvangstschacht/Stevenshof. Het gaat om het boorschild en de voorste volgwagen. De achterste drie volgwagens zijn in de afgelopen weken achteruit de tunnel uitgereden en worden op het bouwterrein van de A4 uit elkaar gehaald en afgevoerd.
Planning
De planning voor de werkzaamheden bij de ontvangstschacht ziet eruit als volgt:
- Op dit moment voeren we voorbereidende werkzaamheden uit, waaronder het vast lassen van de hijsogen, waaraan de verschillende onderdelen straks de bouwkuip uit kunnen worden gehesen.
- Rond 30 november bouwen we de hijskraan op. Vanaf begin december worden de delen van het boorschild, inclusief het graafwiel, uit de bouwkuip gehesen. Dat duurt ongeveer drie weken, tot aan de feestdagenperiode.
- Tijdens de feestdagenperiode voeren we geen werkzaamheden uit.
- Vanaf maandag 4 januari starten we met de voorste volgwagen. Het demonteren, uithijsen en afvoeren van de volgwagen duurt ook ongeveer 3 weken.
Net zoals bij de ontmanteling van de tunnelboormachine na het boren van de eerste tunnelbuis, kunnen de demontagewerkzaamheden hoorbaar zijn in de omgeving. In de maanden december en januari zal er op sommige momenten ook ’s avonds en ’s nachts moeten worden doorgewerkt. Waar mogelijk zullen we de werkzaamheden die geluidsoverlast kunnen geven, zoals het slijpen, overdag uitvoeren.
Recycling en hergebruik
De onderdelen van het boorschild en de eerste volgwagen worden via de bouwweg naar de A44 afgevoerd. Zo’n 25% waardevolle onderdelen gaat terug naar de fabriek van fabrikant Herrenknecht in Duitsland en wordt na revisie gebruikt voor nieuwe tunnelboormachines. Het overige materiaal wordt gerecycled.