Dinsdag 8 december is de vernieuwde website van de gemeente live gegaan. Met de vernieuwing en verbetering van de website zet de gemeente een belangrijke stap in digitale dienstverlening. De grote verbeterpunten waar de bezoeker direct gemak van zal hebben zijn: beter (voor)leesbaar, een ‘Google-achtige’ zoekbalk en volledig smartphone en tablet proof.
Toegankelijkheid en vindbaarheid van informatie
De nieuwe website voldoet aan de eisen die de overheid stelt aan de toegankelijkheid van de website. Overheidsinformatie moet voor iedereen toegankelijk zijn. Hier is in dit traject ook speciaal op gelet. Bijvoorbeeld door een foto of afbeelding een omschrijving mee te geven zodat deze ook door voorleessoftware wordt meegenomen. Ook is van de meest bezochte producten en diensten de tekst vereenvoudigd zodat deze voor iedere bezoeker makkelijk leesbaar is.
Een tweede belangrijke vernieuwing is de verbetering van de ‘Google-achtige’ zoekbalk bovenaan op de website. Via deze zoekmachine is informatie nu nog sneller en gemakkelijker vindbaar. Tijdens het intypen van de zoekopdracht, geeft de zoekbalk ook suggesties met bijvoorbeeld de meest gezochte onderwerpen.
Toename mobiele bezoekers
Uit onderzoek blijkt dat inmiddels de helft van de bezoekers van de website via een smartphone bezoekt. Om deze bezoekers een betere online ervaring te bieden, is de website hierop ingericht. Bijvoorbeeld door smallere kolommen en compactere teksten waardoor de bezoeker minder hoeft te scrollen. Ook is er een routeplanner ingevoegd waardoor de bezoeker direct de route naar het gemeentekantoor kan plannen vanaf de telefoon. Verder zijn alle telefoonnummers aanklikbaar voor een makkelijker contact met het Klant Contact Centrum van de gemeente.
Hulp van inwoners
Inwoners hebben meegedacht over de opbouw van de website. Via social media heeft de gemeente een gebruikerstest uitgezet. In deze test konden inwoners aangeven op welke plek zij informatie zouden zoeken. Bijvoorbeeld het doorgeven van een kapotte straatlantaarn, het aanvragen van een omgevingsvergunning of een verhuizing regelen.
Wethouder Lia de Ridder (Communicatie): “Met de nieuwe website heeft de gemeente een toekomstbestendig digitaal visitekaartje waar inwoners, ondernemers en instellingen snel en gemakkelijk de juiste informatie kunnen vinden. Een belangrijk punt bij de totstandkoming van de website is de input van inwoners bij het opzetten van de menustructuur. Daarmee is de website gebruikersvriendelijk geworden. Belangrijk punt vind ik ook dat we inzetten op toegankelijke informatie voor alle websitebezoekers. Zo doet iedere inwoner van Wassenaar mee, ook digitaal.”
Extra toegankelijkheidstest
In het eerste kwartaal van 2021 wordt een toegankelijkheidstest uitgevoerd door een onafhankelijke externe partij. De hele website wordt gecontroleerd op alle punten waaraan een toegankelijke overheidswebsite moet voldoen. Met uitkomsten van die test gaat de gemeente in 2021 aan de slag.