Skip to content
Fotocredit: RijnlandRoute

Hoor je straks nog wat van de A44?

30 oktober 20202 minute read

De RijnlandRoute wil dat de geluidsschermen die langs de A44 komen niet alleen geluidsabsorberend zijn, maar ook worden gemaakt van onderhoudsarme, duurzame materialen die niet zichtbaar en zelfs ‘mooi’ verouderen. Daarvoor zijn we uiteindelijk bij Durisol uit Raalte terechtgekomen.

Gert-Jan Nietsch, commercieel directeur bij Durisol vertelt er met trots over: “Wij maken geluidsschermen, geluidstegels en tunnelelementen waarin houtvezelbeton is verwerkt. De belangrijkste eigenschap van houtvezelbeton is dat het geluid goed wordt geabsorbeerd. Het effect is dat het weggeluid wordt weggenomen en niet meer wordt weerkaatst. Het wordt op de A44 dus hoorbaar stiller”, zegt hij met een kwinkslag.

Ook duurzaam
Houtvezelbeton is een natuurlijk product. Het wordt gemaakt van schoon resthout (vuren) van de houtverwerkende industrie. En het zaagsel dat vrijkomt in het productieproces, levert Durisol weer door aan de fouragehandel waar het alsnog een functie heeft. Nietsch: “Ons productieproces is milieuvriendelijk en door het lage gewicht van onze geluidsschermen kunnen we ze eenvoudig en snel neerzetten. De schermen begroeien ook prima omdat het natuurlijk materiaal is, en ze gaan daardoor ook mooi op in het landschap. Daarnaast zijn ze demontabel, en kunnen ze eventueel op andere locaties weer gebruikt worden. Deze vormen van duurzaamheid sluiten prima aan bij de aanpak en wensen van aannemer Comol5 en de RijnlandRoute.”

Vooruit geproduceerd maatwerk
Voor alle projecten kunnen de elementen naar eigen ontwerp gemaakt worden. Nietsch licht toe: “Dit betekent dat we voor de RijnlandRoute met de wensen van omwonenden én de architect van het project rekening kunnen houden. Bij de A44 varieert de maatvoering; er zijn elementen van 4 meter breedte en met hoogtes tussen de 1 meter en 3 meter. Elementen van 2 meter breedte fungeren als eindstukken.”

Alle elementen zijn al vooraf geproduceerd. “Zo kunnen we snel en efficiënt op afroep leveren”, legt Nietsch uit. “De plaatsing doen we in fases. We wachten niet met het plaatsen van de geluidsschermen tot het allerlaatste moment, maar we laten het meteen meelopen in de voortgang van de werkzaamheden. Op die manier wordt het geluid meteen al afgeschermd van de bouwwerkzaamheden. En geeft het dus ook ‘minder hinder’ voor de omwonenden, ook een taak die de RijnlandRoute gerealiseerd wilde.”

Bron: GWW artikel — Jan Mol

Tags

RijnlandRoutewegwerkzaamheden
Gerelateerde artikelen
In De Spotlight: Asielkat Ziva
Back To Top