De waardering voor inwoners en ondernemers van Wassenaar voor de gemeentelijke dienstverlening is in alle opzichten gestegen in de afgelopen twee jaar. Dat blijkt uit het onderzoek Waarstaatjegemeente. Deze peiling is vorig jaar november gehouden onder inwoners en ondernemers. Voor het eerst in Nederland is het onderzoek ook in het Engels afgenomen. Zo konden ook expats hun mening geven over de Wassenaarse dienstverlening.
In het afgelopen jaar is de waardering op vrijwel alle onderdelen met een halve punt omhooggegaan. De dienstverlening krijgt van inwoners in het algemeen een 7-. In 2018 was dat nog een 6+.
44% inwoners verrast over dienstverlening
Inwoners waarderen met name het contact met de medewerkers van de gemeente. Een ruime meerderheid (65%) van de inwoners is positief over de deskundigheid, het inlevingsvermogen, de oplossingsgerichtheid, en de ruimte die medewerkers aan hun klanten bieden voor meedenken. 44% van de inwoners is zelfs positief verrast over de service die zij krijgen.
Vertrouwen in bestuur sterk gestegen
Uitschieters in de stijgingen zijn het vertrouwen dat de inwoners hebben in het bestuur en de gemeentelijke communicatie. Had in 2018 nog 18% van de inwoners vertrouwen in het bestuur, inmiddels is dat aandeel verhoogd naar 31%. Het cijfer voor de gemeentelijke communicatie krijgt nu een 6,5. Dat was in 2018 nog een 5,5. Duidelijke verbeteringen zijn te zien in de vindbaarheid en de begrijpelijkheid van de informatie. 76% van de inwoners vindt het eenvoudig om gemeentelijke informatie te achterhalen. 72% vindt dat de gemeente heldere taal gebruikt.
Veel waardering voor woon- en leefomgeving
De inwoners waarderen hun woon- en leefomgeving met een 8,5. Dat is in lijn met het Elsevier onderzoek, waarbij Wassenaar al jaren de lijst aanvoert van de beste gemeenten in Zuid-Holland en in de top 5 van Nederland staat. De zorg die de gemeente besteedt aan deze aantrekkelijke woon- en leefomgeving wordt gemiddeld met een 7+ gewaardeerd. Op gebied van Welzijn en zorg gaat gemeente van 6 plus naar 7-. Mensen zijn over het algemeen tevreden over de voorzieningen die Wassenaar biedt.
Ondernemerspeiling
Ondernemers geven het vestigingsklimaat van Wassenaar een voldoende. Ze vinden Wassenaar een representatieve, veilige omgeving. Wassenaar is goed bereikbaar, met veel parkeergelegenheid voor klanten. De ondernemers zijn iets terughoudender dan de inwoners over de dienstverlening en geven de gemeente een 6,5. Dat is een halve punt hoger dan twee jaar geleden.
Wethouder Hubert Schokker (Dienstverlening) en wethouder Caroline Klaver (Economie) zijn tevreden met de resultaten van het onderzoek. Hubert Schokker: “De cijfers laten zien dat we op de goede weg zijn. We gaan de komende tijd verder op het ingeslagen pad. Zo willen we verder investeren in de samenwerking met inwoners en ondernemers. Onze nieuwe ambtelijke organisatie, waar medewerkers exclusief voor Wassenaar werken, gaat ons daarbij helpen.”
Caroline Klaver vult aan: “Ook ik ben blij met de vooruitgang. We hebben de afgelopen jaren een heldere focus gehad in ons economisch beleid. Prioriteit hadden de ontwikkeling van het centrum en het strandbeleid. De snelheid van de besluitvorming wordt gewaardeerd door onze ondernemers. Dat zie je terug in het onderzoek. Natuurlijk is er nog genoeg ruimte voor verbetering. We zetten deze lijn dan ook in de komende jaren voort.”