Laurien de Vos uit Wassenaar neemt met het Vattenfall Solar Team in oktober deel aan de Solar Challenge Morocco, als de coronamaatregelen dat toelaten. De race in Marokko wordt voor het eerst georganiseerd, als alternatief voor de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Die wedstrijd, die wordt gezien als het ‘WK zonneracen’, werd door de organisatie afgelast in verband met de coronamaatregelen.
Aan de race op Marokkaanse bodem doen veel wereldtoppers mee. Dat biedt de zevenvoudig wereldkampioen de kans op revanche voor de dramatisch verlopen race in 2019 in Australië. Het Vattenfall Solar Team lag tijdens de laatste etappe op kop, toen de NunaX vlam vatte en volledig in de as werd gelegd. Het Agoria Solar Team uit het Belgische Leuven won de wedstrijd en staat vermoedelijk ook in Marokko aan de start, net als teams uit Duitsland, Estland en – vermoedelijk – Zweden. Vanuit Nederland doen ook Solar Team Twente en Top Dutch uit Groningen mee, die laatste was de nummer vier van 2019.
Grensverleggend ontwerp
Begin dit jaar besloot het Vattenfall Solar Team de Nuna11 te bouwen, zonder te weten of de race in Australië door zou gaan. “Het nieuws van de afgelasting kwam niet echt als een verrassing, maar kwam even goed hard aan,” vertelt partnerships manager Laurien de Vos “Toch hebben we ons herpakt en alles op alles gezet om met de Nuna11 opnieuw een innovatieve en grensverleggende zonneauto te bouwen. Ik kan er nog niet heel veel over zeggen, maar we zullen de zonnerace wereld opnieuw verrassen met ons ontwerp.” Donderdag 8 juli wordt het nieuwste model van de succesvolle Nuna gepresenteerd.
Het is overigens nog niet geheel zeker dat het Vattenfall Solar Team meedoet aan de race. “Dat is afhankelijk van de coronapandemie. We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en als het enigszins kan, doen we natuurlijk heel graag mee in Marokko. Maar het moet wel verantwoord zijn.” de Vos benadrukt dat het team geen onnodig risico zal nemen en vanzelfsprekend de adviezen en regels van de overheid in acht neemt. “We zijn klaar voor revanche, dus we hopen dat de coronasituatie het toelaat in oktober.”
Nieuw raceformat
De wedstrijd in Marokko kent een voor solar racers nieuw format. “In Australië moeten de teams om vijf uur ’s middags stoppen waar ze gebleven zijn, daar bouwen we dan ons kampement op om langs de kant van de weg te overnachten,” legt Laurien de Vos uit. “In Marokko racen we in vijf etappes, waarbij van elk team de tijd per etappe wordt genoteerd. Eigenlijk rijden we dus elke dag een soort tijdrit.” De wedstrijd start, net als in Australië, met een kwalificatierace die de startpositie bepaalt.
In vijf etappes en evenzoveel dagen leggen de teams ongeveer 2.500 kilometer af. De route loopt door het zuiden van Marokko, onder meer langs het Atlasgebergte en door een deel van de Sahara. Het parcours kent daarmee meer hoogteverschillen dan dat in Australië. De teams starten en finishen in de havenstad Agadir. Het team dat de totale afstand het snelste aflegt, wint de race.