Zonneauto Nuna11 van het Vattenfall Solar Team – met daarbij Laurien de Vos uit Wassenaar – baarde behoorlijk wat opzien tijdens de maandagochtendspits van het Marokkaanse Agadir. De asymmetrische zonneracer was een opvallende verschijning tussen de walmende brommers en bussen, de auto’s en de karren met ezels. Het team is vandaag begonnen aan de Solar Challenge Morocco, een vijfdaagse race voor zonneauto’s door de Marokkaanse woestijn. Laurien: “We hebben echt super veel zin om nu eindelijk te beginnen. Zeker na het jaar vol corona-onzekerheid. Het is natuurlijk wel even spannend of we de eerste dag goed doorkomen, maar we kijken uit naar een mooie race.”
Nuna11 vertrok als tweede auto vanaf het Stade Adrar Agadir met alleen de Groningse concurrent Top Dutch Solar Racing voor zich. Maar het Vattenfall Solar Team zag al vroeg in de wedstrijd wereldkampioen Agoria langszij komen. Daarbij speelde de verkeersdrukte het team parten. De teams moesten maar liefst elf rotondes en verschillende verkeerslichten passeren voor het chaotische en drukke stadsverkeer kon worden ingeruild voor de rustigere wegen van het platteland. “Je kunt de race aan de start misschien niet winnen, maar je kunt hem er wel degelijk al verliezen”, aldus Christiaan Wiers. “Maar we hopen dat we de hier opgelopen vertraging snel weer goed kunnen maken.”
Eerste doel: zo snel mogelijk naar de bergen
De eerste etappe voert van Agadir naar Zagora en gaat onder andere over een bergpas heen. Belangrijk voor de zonneracers is om als eerste team de voet van de bergen te bereiken. “Als we geen ander team voor ons hebben, kunnen we zo efficiënt mogelijk rijden. Maar inhalen op de smalle en bochtige bergwegen is vrijwel onmogelijk”, legt strateeg Jort Bouma uit. “De eerste uren staan dan ook in het teken van een sprint richting de bergen.”
Ervaring achter het stuur: Tom Salden
Startcoureur Tom Salden is een ervaren man. Hij bestuurde twee jaar geleden ook al de NunaX in Australië en is dus gewend om met een zonneauto te rijden. “Het voelt heel vertrouwd om weer achter het stuur van Nuna te zitten. Elke auto is natuurlijk anders en dat wordt eerst nog even wennen, maar ik merkte direct al dat dit een heel goede auto is. Ondanks de asymmetrische vorm met twee wielen rechts en één wiel links, stuurt de bolide strak en goed. Dat geeft vertrouwen.“
Over de Solar Challenge Morocco
Verdeeld over vijf etappes rijden de zonneauto’s 2500 kilometer door de Marokkaanse woestijn. Vanaf kustplaats Agadir voert de route naar Zagora en dan door naar Merzouga. Onderweg passeren de zonneauto’s bergpassen, droge rivierbeddingen en de zandduinen van de eindeloze Sahara. Winnaar van de wedstrijd is het team dat bij elkaar opgeteld de minste tijd nodig heeft om de vijf etappes af te leggen. De Solar Challenge Morocco is het alternatief voor het WK zonneracen dat om het jaar in Australië wordt verreden. Dit jaar werd de race vanwege corona afgelast. Aan de race doen vrijwel alle internationale topteams mee.