Over het toenemend verkeer in Wassenaar hebben veel inwoners een uitgesproken mening, vaak ingegeven door hun woon-werksituatie, de plek waar ze wonen; in het centrum met veel langzaam (zwaar) verkeer, aan een doorgaande weg of in een rustige buurt of de zorg over de veiligheid van de kinderen die met de fiets naar school gaan. In de commissie Fysieke Leefomgeving werd op 2 december gesproken over het verkeer in Wassenaar.
PvdA-er Roy Pillen: ‘Er wordt veel gesproken over het sluipverkeer tussen Den Haag en de Bollenstreek dat door Wassenaar rijdt. We kunnen wellicht dat autoverkeer ontmoedigen door de stoplichten langer op rood te zetten, maar of dat veel zal helpen is maar de vraag. Je kunt dat ook weer niet te gek maken. Overigens blijkt al jaren dat het recreatief autogebruik, ook in de spits binnen Wassenaar, toeneemt. Er is een noodzaak dat we zelf ook vaker de fiets gaan pakken’.
Henri van Smirren, lid van de commissie Fysieke Leefomgeving: ‘ In de commissievergadering van 2 december tekende zich politiek draagvlak af om binnen de bebouwde kom in heel Wassenaar over te gaan tot een maximum snelheid van 30 kilometer. Ook de PvdA vindt dat een goed plan, de verkeersveiligheid neemt dan beduidend toe maar ook het sluipverkeer wordt ontmoedigd. Dit vergt wel een integrale en zorgvuldige aanpak. Het invoeren van een 30 kilometerzone in de ene wijk mag niet leiden tot meer verkeer voor een andere wijk. Daarom vinden dat we nu niet moeten overgaan tot het afwaarderen van wegen, zoals de Jagerslaan van 50 naar 30 kilometer, in ieder geval niet voordat de Storm van ’s-Gravesandeweg is ingericht als 30 kilometerweg”.
Raadslid Jan van Noort: “De verkeerssituatie op het Rozenplein is een knelpunt dat er uitspringt. Hier kruisen in de ochtendspits fietsende scholieren het autoverkeer richting Leiden en dat leidt tot gevaarlijke situaties en belemmert de doostroming. Het scheiden van dit verkeer zou een flinke verbetering kunnen brengen. Wat de PvdA betreft draaien we aan enkele knoppen: 1. het verkeer aan de buitenkant van ons dorp wordt ontmoedigd en 2. Een snelheidslimiet van 30 km gaat op termijn gelden voor héél Wassenaar’ en het Rozenplein gaat op de schop om de problemen daar nu écht aan te pakken. Het realiseren van een fietstunnel daar mogelijk de enige oplossing”.
PvdA,Duurzaam, Aktief én Sociaal: “DA’S PvdA”.