In de Raadsvergadering van 14 december was het verkeer een belangrijk thema. Op de agenda stond de uitwerking van het Verkeersplan met de invoering van extra 30 kilometerzones op een aantal wegen in Wassenaar. Bij een ander onderwerp, de herontwikkeling van de Draf- en Renbaan Duindigt, speelde het verkeer ook een belangrijke, zo niet cruciale rol. De herontwikkeling omvat immers de bouw van een hotel (150 tot 200 kamers), 26 tot 30 shortstay appartementen en 20 tot 25 woningen.
Dit betekent veel meer verkeer en bijkomende impact voor de omgeving. Die flinke toename van vervoersbewegingen in en rond het gebied (tussen Waalsdorperlaan, Buurtweg en de Landscheidingsweg) is wel een punt van aandacht in de plannen maar niet meer dan dat.
Roy Pillen, nr. 2 op de PvdA kieslijst : “De PvdA fractie is van mening dat deze omvangrijke herontwikkeling alleen maar mogelijk is als de Draf- en Renbaan aan de Noordkant via de Landscheidingsweg wordt ontsloten. Mede omdat we ons zorgen maken over het vele verkeer door ons dorp hebben wij, samen met Groen Links, een tweetal moties ingediend over beide voorstellen. Tot onze voldoening kreeg onze motie m.b.t. het Verkeersplan, waarbij eerst de Storm van ‘s-Gravensandeweg en de Schouwweg als 30 kilometerzone worden ingericht alvorens te kijken naar de Jagerslaan, unaniem steun. Daarmee wordt het zogenaamd ’waterbedeffect van Jagerslaan naar Storm van ’s-Gravensandeweg en Schouwweg voorkomen en bouwen we de 30 kilometerzones in ons dorp zorgvuldig uit”.
De motie om de herontwikkeling van Duindigt alleen toe te staan als er een ontsluiting via de Landscheidingsweg wordt gerealiseerd kon helaas niet rekenen op een meerderheid in de raad. Raadslid Jan van Noort: “Ondanks de steun die we kregen van Groen Links, Hart voor Wassenaar, de fractie Zoutendijk en het CDA-raadslid Everard, lijken de andere politieke partijen en raadsleden de mogelijkheid van een ontsluiting via de Waalsdorperlaan en de Buurtweg, wel voor mogelijk te houden, iets wat wij ons in ieder geval niet kunnen voorstellen”.
Wat de PvdA betreft zou de gemeente eerst van Rijkswaterstaat en de Provincie Zuid Holland duidelijkheid moeten krijgen of zij een dergelijke noordelijke ontsluiting zien zitten. Tot dan kan de gemeente zich vele euro’s aan advies-, onderzoek- en planontwikkelingskosten besparen door deze belangrijke voorwaarde eerst zeker te stellen.
DA’S PvdA: Duurzaam, Actief én Sociaal.