Dagelijks staan er rijen wachtenden voor de enig overgebleven geldautomaat bij de ING bank in het centrum van Wassenaar. En dat is meestal tevergeefs. Negen van de tien keer geeft de geldautomaat de melding, dat hij leeg is, of dat er slechts een klein bedrag van €10 opgenomen kan worden.
“Geen wonder”, zegt één van de winkeliers, die zicht heeft op de geldautomaat. “Als het apparaat gevuld is, nemen mensen meteen een groot bedrag op, want anders grijpen ze de volgende keer weer mis.” Het gevolg is dat de automaat binnen de kortste keren weer leeg is.” Frustratie op frustratie voor mensen die geld willen opnemen en die keer op keer voor niets in de rij staan te wachten.
Hoe is het zo ver gekomen?
Even een korte uitleg over wat er is gebeurd. Op de rotonde bij de Johan de Wittstraat zijn drie banken gevestigd. Samen waren deze banken (binnen en buiten) goed voor zeven geldautomaten, waarbij men geld kon opnemen. Daarnaast was er een geldautomaat in de Jumbo supermarkt. Sinds 1 oktober 2021 hebben de ING, de Rabo en ABN/AMRO bank het beheer van de geldautomaten gelegd in een aparte gezamenlijke organisatie, die Geldmaat heet. Zo hoeven de banken zelf geen zicht meer te houden op de automaten. Maar zij blijven natuurlijk wel verantwoordelijk.
Tijd dus voor een rondje bellen met de banken
Bij de RABO bank wordt mij verteld, dat het beleid van de banken is om mensen zo min mogelijk met contanten te laten betalen. Dit zou het zwarte geld circuit in de hand werken. Ik zou teruggebeld worden door de afdeling, die over geldautomaten gaat. Bij de ING klonk ongeveer hetzelfde verhaal, maar er werd wel een aantekening gemaakt over het vullen van de geldautomaat. Bij de ABN/AMRO werd mij bij navraag verteld, dat niet zij, maar Geldmaat beslist over waar de geldautomaten geplaatst worden en hoe vaak ze gevuld worden, dus dat ik hen maar moest bellen.
Bij Geldmaat werd het probleem in ieder geval serieus genomen. Hun beleid was zeker niet om het gebruik van contant geld te ontmoedigen. Zij moesten er juist voor zorgen, dat iedereen contant geld kon opnemen.
In de regels van Geldmaat staat echter, dat dat er binnen een straal van 5 km altijd een geldautomaat aanwezig moet zijn. Dus staat er bij AH nog een automaat. Na enige toelichting van mijn kant werd duidelijk, dat het niet doenlijk is om vanuit het centrum naar AH te gaan om daar geld op te nemen voor een boodschap in het centrum.
Geldmaat gaat de situatie in Wassenaar Centrum nu nader onderzoeken en mogelijk komen er weer meer geldautomaten bij, die ook tijdig gevuld zullen worden.
Hopelijk weten we morgen meer als zowel de banken als Geldmaat gereageerd hebben op mijn vragen.
Wordt vervolgd dus.