Ga naar hoofdinhoud
Fotocredit: gemeente Wassenaar

In de maak: één telefoonnummer, één website, één team voor al uw vragen over zorg en ondersteuning

16 februari 20223 minute read

De toegang tot zorg, ondersteuning en begeleiding in Wassenaar gaat veranderen. Op dit moment is het zo, dat u zich kunt melden bij verschillende instanties als u behoefte heeft aan hulp. Een paar voorbeelden: bij Kwadraad kunt u terecht voor hulp bij een vervelende scheiding, Stichting Maatschappelijke Ondersteuning Wassenaar (SMOW) helpt u bij geldzorgen en het Centrum Jeugd en Gezin bij vragen over opvoeden en opgroeien. Straks kunt u op één centrale plek terecht met uw hulpvraag.

De gemeente Wassenaar en haar kernpartners werken hier het komende jaar samen aan. Zij gaan ook andere zorgprofessionals en inwoners vragen om mee te denken over de veranderingen.

Eén telefoonnummer, één website, één team
Soms gebeurt er iets in uw leven waardoor het allemaal even niet zo soepel loopt. Denk aan een baan verliezen, een vervelende echtscheiding of een opvoedprobleem met uw kind. Vaak kunt u dit soort zaken zelf oplossen, of met hulp van anderen om u heen. Maar wat als u er zelf niet uitkomt? Simpelweg omdat het probleem te groot is of er teveel tegelijkertijd speelt. U wilt op zo’n moment liever niet van het kastje naar de muur worden gestuurd of meerdere keren hetzelfde verhaal vertellen. U wilt dan meteen goede begeleiding naar de juiste zorg en ondersteuning.

U kunt nu al een overzicht van zorg en ondersteuning in Wassenaar vinden op www.thuisinwassenaar.nl. En u kunt bellen naar het Loket Welzijn, Werk en Zorg (WWZ-loket). De medewerkers van dit loket helpen u bij het vinden van de juiste hulp en verwijzen u door.

Wethouders Ritske Bloemendaal en Inge Zweerts de Jong: “In de nabije toekomst wordt u niet meer doorverwezen. U krijgt direct advies of er wordt een afspraak met u gemaakt. U krijgt dan ook een vast contactpersoon. Stapsgewijs werken we toe naar dienstverlening waarbij we – als het nodig is – u helpen bij het vinden en verbinden van de zorg en ondersteuning die u nodig heeft. En dat doen we met al die maatschappelijke partijen samen, zonder dat u iedere keer opnieuw uw verhaal hoeft te vertellen. We doen dit om het voor u overzichtelijker en makkelijker te maken.”

Groeiproces uitvoering Wmo, Jeugdwet en Participatiewet
Gemeenten zijn nu ruim vijf jaar verantwoordelijk voor veel taken op het gebied van (langdurige) ondersteuning en zorg aan hun inwoners. Dit gebeurt via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Jeugdwet en de Participatiewet. Er gaat een hoop goed, maar sommige dingen kunnen beter. Zo is uit onderzoek en gesprekken met onze kernpartners gebleken dat de toegang tot de gemeentelijke zorg en ondersteuning beter kan. Die zorg en ondersteuning is heel breed, van fysiek tot mentaal en sociaal, maar ook crisishulp bijvoorbeeld. En om ondersteuning op het gebied van wonen, vervoer, onderwijs of werk.

Wilt u meedenken of heeft u een vraag?
Heeft u – als inwoner of zorgprofessional – vragen over dit project of wilt u meedenken met de gemeente en haar kernpartners? Stuur dan een e-mail naar toegangsociaaldomein@wassenaar.nl.

Tags

EénteamEéntelefoonnummerEénwebsiteGemeenteThuisinWassenaarWassenaar
Gerelateerde artikelen
Back To Top