In een rapportage “Verkeersonderzoek Wassenaar” uit mei 2021 kwam nog de conclusie dat het verkeer van de N441 (Katwijkse weg) voor een groot deel uit Wassenaars verkeer bestond en dat een doseerlicht niet zou bijdragen aan de vermindering van het sluipverkeer. HartvoorWassenaar vermoedde al de uitkomst niet de werkelijkheid weergaf. Er werd vanuit de raad gevraagd om een kenteken onderzoek. Hiermee kan er vastgesteld worden of het verkeer wat binnenkomt via de Katwijkseweg ook Wassenaar weer verlaat.
Slimme camera’s werden opgehangen in Wassenaar op plekken waar het verkeer binnenkomt en waar verkeer Wassenaar weer verlaat. Door de kentekens te controleren werd bepaald welke auto’s Wassenaar weer verlaten binnen een halfuur na Wassenaar te zijn binnen gereden. Tevens zijn de kentekens gekoppeld aan de postcode van herkomst. Daardoor hebben we nu ook een beeld waar het autoverkeer vandaan komt (veelal uit Den Haag en de bollenstreek). Cruciale informatie als je een oplossing zoekt voor het verminderen van sluipverkeer.
De uitkomst was verbluffend, in de ochtendspits is 46% van het binnenkomende verkeer via de N441 sluipverkeer dat ook Wassenaar weer verlaat via jagerslaan-Groot Haesebroekseweg-Wittenburger weg. Door de cijfers van het onderzoek niet over een hele dag uit te smeren, wat de uitkomst verdoezelt, hebben we specifiek de gevolgen in de ochtendspits en de avondspits kunnen zien. Hierdoor weerspiegelt de uitkomst van het onderzoek wél de werkelijkheid.
Naar aanleiding van deze resultaten heeft HartvoorWassenaar, ondersteund door VVD, DLW en CDA een motie ingediend. In de motie wordt het College opgedragen z.s.m. met de provincie in gesprek te gaan over de plaatsing van een doseerinstallatie op de Katwijkseweg, om deze installatie hopelijk op korte termijn te kunnen realiseren. Dit zal niet makkelijk zijn, maar met de uitkomsten van dit onderzoek en het verzoek vanuit de Raad heeft de wethouder wel munitie in handen om deze aanvraag te ondersteunen. De Raad heeft unaniem voor het voorstel gestemd, dus iedereen ziet de voordelen wat een doseerinstallatie op deze plek kan brengen.
De vermindering van het sluipverkeer geeft:
- Meer veiligheid voor het fietsverkeer waaronder de schoolgaande jeugd;
- Vermindering van milieuoverlast zoals luchtvervuiling, fijnstof en geluid voor de inwoners van Wassenaar;
- Verlichting van de verkeersdruk en de daarmee gepaarde overlast binnen Wassenaar, met name tijdens de ochtend- en avondspits.
- En het mooie is dat verkeer van Wassenaarders hier geen hinder van ondervindt, en makkelijker Wassenaar kan verlaten.
Wij werken aan een veiliger en schoner Wassenaar, en zullen dat blijven doen.
HartvoorWassenaar, Ber Wesselingh
Solide. Het klopt