Skip to content

DLW wil zweefvliegen terug, ook om overlast van laagvliegende vliegtuigen terug te dringen

5 mei 20232 minute read

In Wassenaar vond in het begin van de vorige eeuw nabij Maaldrift een van de eerste zweefvluchten in Nederland plaats. Sindsdien is er door zweefvliegers tot 2015 gebruik gemaakt van vliegveld Valkenburg. Democratische Liberalen Wassenaar (DLW) wil dat deze traditie nieuw leven wordt ingeblazen.

De laatste weken is er veel noordoostelijke wind geweest. Vliegtuigen gebruiken dan de Kaagbaan en vliegen met een hoge frequentie boven Wassenaar met bestemming Schiphol. Dat doen ze dan soms maar op 450 meter hoogte. Het is echter volgens verkeersvliegers geen probleem om ruim boven de 1000 meter in een dalende vlucht met weinig motorvermogen te naderen. Vooral ook omdat Wassenaar 30 kilometer van de startbaan ligt. Een klein vliegveld voor zweef- en sportvliegers zal ervoor zorgen dat vliegtuigen met bestemming Schiphol hoger moeten blijven vliegen en voor de nadering naar de Kaagbaan een andere route zullen moeten volgen. Zo wordt niet alleen het milieu gespaard, maar is er meer woongenot voor Wassenaarders.

Overal in Europa, en als eerste in Spanje, worden experimentele dronevliegvelden gerealiseerd. Die plannen zijn er ook voor een deel van het oude Marinevliegkamp Valkenburg dat grenst aan Wassenaar. Hier wil ‘Unmanned Valley’ innovaties op het gebied van onbemande luchtvaartuigen versnellen en vooroplopen in de Europese industrie. DLW is voorstander van dergelijke innovatieve investeringen en wil experimenten met drones steunen. Maar dan wel in combinatie met het opnieuw faciliteren van de verdreven sportvliegers van vliegveld Valkenburg!

Ben Paulides,

fractievoorzitter Democratische Liberalen Wassenaar (DLW)

Tags

Democratische Liberalen WassenaarGemeenteraadIngezondenWassenaar
Gerelateerde artikelen
Back To Top