Skip to content
Fotocredit: Halbe Lunshof

Van Wassenaer Orkest met topsolist!

Jens van der Heide
19 mei 20233 minute read

Het van Wassenaer Orkest, daags tevoren winnaar van de Wassenaarse Cultuurprijs 2023, presenteerde in haar zondagmiddagconcert van 14 mei haar nieuwe dirigent Pieter van der Wulp en de harpiste van wereldklasse Anneleen Schuitemaker, lid van het Koninklijk Concertgebouw Orkest.

Uitgevoerd werden werken van Franse componisten vanwege het herdenken van de honderdste sterfdag in 2021 van de belangrijke Franse componist Saint-Saëns.  Door corona kon dit herdenkingsconcert pas nu plaats vinden.

Geopend werd met Saint-Saëns’ Suite pour Orchestre. Rustig, geconcentreerd en gedecideerd leidde de nieuwe dirigent het orkest. Opvallend was de volle klank van de violen, celli en bassen. Er werd dan ook vrijuit en met vertrouwen in eigen kunnen gemusiceerd. Fluit, klarinet en celli kwamen in soli goed uit de verf. Met deze uitvoering maakte het publiek voor het eerst kennis met dirigent Pieter van der Wulp. Pieter is bij toeval dirigent geworden. Hij studeerde in Groningen artificial intelligence. In het Groningse studentenorkest speelde hij altviool. De kans daar te dirigeren pakte hij met beide handen aan. Dat beviel zo goed dat hij van de Groningse Universiteit overstapte naar het conservatorium om dirigent te worden. Pieter is freelance dirigent en altviolist.   

Pieter en het van Wassenaer Orkest vormen een goede combinatie. Het orkest speelt toegewijd en met vertrouwen waardoor de klank vol is. Moeilijke passages worden geconcentreerd, maar zonder spanning genomen. Uit alles blijkt dat er goed gestudeerd is en met enthousiasme wordt gespeeld.

Het tweede stuk op het programma was van Debussy de Danse Sacreé et Danse Profane voor harp en strijkorkest uitgevoerd door de vermaarde harpiste Anneleen Schuitemaker. Wie de agenda van Anneleen bekijkt, www.anneleenschuitemaker.nl, ziet optredens in het buitenland naast haar werk bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Waarom treedt zij dan op in Wassenaar? Anneleen maakte tien jaar geleden als leerling harpiste haar orkestdebuut bij het van Wassenaer Orkest. Als beginnend harpiste heeft zij van het samenspel in het orkest zo genoten dat zij het spelen met dit orkest nu als een warm bad ervaart.

En dat was te horen. In een perfecte samenwerking met het strijkorkest soleerde Anneleen.  Het volle harpspel combineerde uitstekend met de strijkers. Daarna volgde van Saint-Saëns het Morceau de Concert pour Harpe. In dit stuk wisselden hobo en harp elkaar af in het eerste thema, dat tenslotte wordt overgenomen door het hele orkest. Daarna kondigden de hoorns het volgende thema aan. Harp en orkest waren twee volwaardige partners. Het publiek dankte solist en orkest dan ook met een overweldigend applaus! Anneleen speelde als toegift een flamenco waarbij zij door het slaan met de handen op het hout van de klankkast het publiek trakteerde op een imitatie van een stampvoetend slot door flamenco dansers. Voor wie dit betoverende optreden heeft gemist, Anneleen treedt 17 juni a.s.  in het kader van het International Chambermusic Festival in de dorpskerk in Wassenaar weer op.

Na de pauze klonk de Pavane van Debussy. Wat een mooie uitvoering van dat bekende thema gespeeld door de fluit, gevolgd door de klarinet en ondersteund door tokkelende violen. Het thema komt in allerlei variaties terug, waarop de luisteraars heerlijk kunnen wegdromen. Het concert werd afgesloten met de tweede symfonie van Saint-Saëns. Opvallend mooi werd het tweede deel bijna omfloerst geopend. In het derde deel kreeg het koper, trompetten en hoorns,  veel werk. Dat werd  uitstekend uitgevoerd. Het zeer snelle vierde deel werd vlot gespeeld door blazers en strijkers, waarbij de blazers overduidelijk aanwezig waren door de goede akoestiek in de Messiaskerk. Al met al een prachtig en verrassend goed concert voor de vele Wassenaarse liefhebbers van klassieke muziek.

Tags

Anneleen SchuitemakerOptredenVan Wassenaer OrkestVerslagWassenaar
Gerelateerde artikelen
Back To Top