Skip to content

HartvoorWassenaar: Bij twijfel niet inhalen

12 juni 20233 minute read

Verkeer is voor HartvoorWassenaar heel belangrijk. Je hebt er dagelijks mee te maken. Het heeft een enorme invloed op ons leven.

Maar er is de afgelopen tien jaar nauwelijks beleid geweest. Wel werd er veel geroepen. Er werden mooie verhalen verteld. Maar uiteindelijk is er weinig tot niets gedaan.

Waarom zo belangrijk

Voor ons staat veiligheid met kop en schouders boven alles. Je weet dat er ongevallen zullen gebeuren, maar ieder ongeval is er een te veel. En met de mensen die de meeste risico’s lopen, voetgangers en fietsers, en dan vooral kinderen en ouderen moet je gewoon veel rekening houden.

Je moet met een gerust hart je kind naar school kunnen laten fietsen. En zelf wil je je ook veilig voelen.

En vervolgens vinden we lawaai, drukte, uitstoot van fijnstof en overlast dingen die echt moeten verminderen.

Ingewikkeld en moeilijk

De verkeerssituatie in Wassenaar is ingewikkeld en moeilijk. Om te beginnen is daar de N44 die ons steeds meer opsluit. Wassenaar bereiken en wegrijden uit Wassenaar wordt lastiger. En met Valkenhorst wordt het alleen maar erger.

Het sluipverkeer, 11.000 auto’s per dag, levert heel veel overlast op.

En bij elkaar maakt dat het verkeer buiten en vooral in Wassenaar ingewikkeld.

Lange adem

De N44 is de moeilijkste opgave. Daar moet je de lange adem voor hebben. Maar wel voortdurend aan werken.

Op korte termijn zal dat geen spectaculaire oplossingen laten zien. Daar moeten we rekening mee houden.

Wat kunnen we wel

We hebben drie hoofdoelstellingen: het zeer fors verminderen van het sluipverkeer. We hebben het college de opdracht gegeven om voor een doseerinstallatie te zorgen die op de Katwijkse weg sluipverkeer moet tegenhouden, zonder dat dit in Rijksdorp overlast geeft. En vervolgens zullen we op de andere punten sluipverkeer tegenhouden.

Het tweede hoofddoel is het oplossen van het rozenplein. We accepteren niet dat het onoplosbaar wordt geacht.

En het belangrijke doel is: veilig verkeer in Wassenaar met zo min mogelijk lawaai, uitstoot, overlast. Dat kun je bereiken door 30 km/u in het dorp in te voeren. Voor heel veel straten geldt al 30 km/u. En uitgezonderd zullen worden Papegaaienlaan, Groot Haesebroekseweg, Stoeplaan en Wittenburgerweg. 

De 30 km/u straten moeten als 30 km/u straten word ingericht. Zo veel als mogelijk fietspaden gescheiden houden. Maar het allerbelangrijkste is dat we met zijn allen er van overtuigd raken dat 30 km/u wel minder snel is, maar heel veel voordelen heeft voor alle Wassenaarders. 

HartvoorWassenaar

Deze week heeft de raad besloten om de fietspaden op de Schouwweg-noord en de Storm-zuid in het kader van renovatie op te heffen. De coalitie, VVD/CDA/D66/DLW/PvdA (11 zetels) was voor. De oppositie HartvoorWassenaar/Lokaal Wassenaar!/GroenLinksWassenaar  (10 zetels) was tegen. Hun mening: is veilig genoeg. Onze mening: We denken van niet. Kinderen en ouderen krijgen dan niet die bescherming als op een fietspad.

Dus: Bij twijfel niet inhalen. Dit moet niet gebeuren. Gevaarlijke beslissing.

Tenslotte: Maak jouw HartvoorWassenaar nog sterker.

HartvoorWassenaar: Irma van der Marel,  Nel Westgeest, Nicolas Pesman, Hans Kienstra, Pasquale van Vliet, Ber Wesselingh, Francoise van Leeuwen, Henri Hendrickx

Solide. Het klopt 

Tags

GemeenteraadHart voor WassenaarIngezondenWassenaar

Geen reacties

Gerelateerde artikelen
Back To Top