Skip to content
Fotocredit: PR

Bijzondere vernissage bij de Kunstgroep Wassenaar 

Kunstgroep Wassenaar
18 oktober 20234 minute read

Het thema van de tentoonstelling voor de komende weken in de galery in de Molen gaat over ‘Verzacht Verleden’. Inspiratie halen uit de ingrijpende gebeurtenissen uit het verleden, die nog nagalmen in het heden. 

De drie exposanten Harma de Pont, Petro Ipenburg en Soonhwa Kang onderzoeken deze echo van het verleden ieder op eigen wijze. ‘Verzacht verleden’ betekent voor hen dat de herinnering wordt verzacht door het te delen en aandacht te geven. Het begrip voor ‘hoe het was’ wordt vergroot en maakt het minder zwart-wit, goed/slecht, positief/negatief. Hierdoor ontstaat er begrip voor elkaar en de eigen identiteit. Het resultaat van hun samenwerking kunt u de komende weken gaan zien in de tentoonstelling. Het werk is tevens universeel en zeer actueel. Verschillende historische gebeurtenissen veranderen van kleur en men pleit voor meer openheid, transparantie en onderzoek. 

Voor de opening heeft Harma de Pont haar vroegere docent bereid gevonden een openingsspeech te houden. 

Alet Pilon, Beeldend kunstenaar, voormalig (hoofd-)docent Rietveld Academie en curator/jurylid bij diverse projecten.

Alet Pilon: ” Als docent op verschillende academies heb ik veel uiteenlopende studenten met hun werk ontmoet en kunnen begeleiden. Dat was voor de studenten leerzaam, maar ook voor mij. Toen ik begon aan mijn docentcarrière in 1978 stond de kunstwereld al een tijdje – na de fluxus-beweging en het realisme –  in het teken van de materie. Het materiaal stond centraal. Het materiaal bepaalde het beeld. Hierdoor kwamen er opleidingen, die het materiaal als kernvak hadden, zoals textiel, keramiek en glas. Vaak ging het erom  hoe knap het materiaal bewerkt en gebruikt werd. Minder vaak ging het over de zeggingskracht van het beeld als overdrachtelijk medium.

Ik kwam terecht bij de afdeling textiel op de NLO, een experimentele lerarenopleiding. Al snel voelde ik dat het uitgangspunt textielmateriaal een smalle basis was om te kunnen verbeelden. Er heerste een sfeer van hoe mooier je breit, hoe beter je werk is. In die periode kwam ik een student tegen, die wilde afstuderen op haiku’s  (Japanse dichtvorm) gebruikmakend van textiel materiaal. Het was niet echt een sterke student en ze kwam aanvankelijk met clichématige oplossingen. Zo van ‘een veld vol zonnebloemen . . . bloeit op in de mist . . . enzovoort.

Dus ze liet een lap zien met zonnebloemen erop geappliceerd en een strookje voile. Deze vertaling was natuurlijk veel te letterlijken niet beeldend genoeg. Na veel gesprekken, duwen, trekken, twijfels en doorzetting eindigde deze student in een zeer controversieel eindexamen. Haar eindexamen bestond namelijk uit een serie haiku’s. Bij iedere haiku volstond ‘slechts’ een zorgvuldig gekozen textiel materiaal, opgehangen aan 2 spijkertjes. Als schilderijen. Er werd schande van gesproken, Zó kon je toch niet afstuderen, het materiaal moest op zijn minst bewerkt zijn! Maar voor haar en ook voor mij, was het de ultieme start naar het beeldend denken”.

Terug naar het nu

Het beeldend denken, waarin emoties, kwetsbaarheid en de tegenstrijdigheden in menselijke relaties tot uiting worden gebracht, is te zien in het werk van Harma de Pont. Het werk van Petra Ipenburg is verweven met haar persoonlijk leven en doorleefd. Zij laat zichzelf zien en vindt haar er zelf erin terug. Soonhwa Kang is geboren en opgegroeid in Tokio, Japan. Van Koreaanse afkomst. Met haar multidisciplinaire achtergrond is zij begonnen met het maken van inkt schilderijen en het maken van keramische objecten.

De komende weken zal iedere kunstenaar nog extra aandacht krijgen.

De expositie van de drie kunstenaars is t/m zondag 12 november te bezoeken in de galerie in de molen aan het Molenplein 10a in Wassenaar. Op vrijdag, zaterdag en zondag van 14:00 tot 17:00 uur.

 Tekst: Tom Rietveld

Tags

Kunstgroep WassenaarTentoonstellingVerzacht VerledenWassenaar
Gerelateerde artikelen
Back To Top