Acryl op canvas, hergebruikte materialen, mix media. Jacob gebruikt graag gerecyclede materialen: van de verf op zijn schilderijen tot het schuurhout in zijn lijsten. Hij gebruikt bladgoud en mica om zijn werk te accentueren. Jacobs doeken zijn rijk aan lagen kleur, textuur en patronen. Hij wordt geïnspireerd door de natuur en schildert abstracte wezens en portretten.
Koos:”Ik ben autodidact, niet naar de Academy, maar wel les gehad van mijn inspirator Theo de Haan bij Arts et Studium in Den Haag. Op de Academy leer je dingen wat je moet doen. Als autodidact kom je er met vallen en opstaan. achter. Zo leer je wat je anders moet doen. Vroeger schilderde ik op van alles. Op deuren en zo en die hebben de mensen nog steeds, maar nu denk ik, doe het maar in één keer goed”.
De goudlijnen op zijn werk geven een speciaal effect en zijn een beetje zijn stempel op de kleurrijke tropische werken geworden.
Koos (1962) kan terugkijken op een mooie tijd voor kunstenaars, toch maakt hij zich zorgen over de toekomst. Mensen, die nu kunst kopen, maar gaat de volgende generatie dat ook nog doen? Er verandert voortdurend van alles. Hoe gaan de dertigers/veertigers ermee om. Zij ontvangen dagelijks zoveel indrukken. Zij worden gebombardeerd op honderden beelden in de straat, in de tram en via hun smartphones komen er tal van beelden voorbij. Met één klik heb je het. Het zijn beelden in je handpalm.Je kunt zo honderden dingen per dag bekijken. Dat is mooi. Je hoeft het niet meer te hebben, want je hebt het al. Dat is toch weer anders dan kunst aan je muur”.
Waar gaan we naar toe? Straks is het met AI zelf te maken
Er staat ons nog veel te wachten o.a.met lichtbeelden rondom je heen.
Veel gewerkt in Nederland en toen naar Amerika gegaan om daar te werken en van tijd tot tijd terug te komen.
De grote stad daar is Denver, maar we organiseren culturele events in ons gebied. Een op kunst gericht Front Rage bergstadje.
Naar het thema van de event passen we ons werk aan. Het moet dan een connectie hebben met zo’n muziekfestival.
Ann’s werk
Vrij machineborduurwerk en acrylverf op canvas, papier en hergebruikte stoffen. Ze is een viscerale kunstenaar. Ze werkt direct met haar Bemina naaimachine als tekengereedschap. De meeste van haar werken ontstaan zonder een eerste schets of plan. Een sterk gevoel van eigenwaarde is duidelijk zichtbaar in Ann’s droomachtige beelden. Emotie, symboliek, anekdotes en verhalen inspireren haar werken.
Bij het werk van Ann zie je veel dieren, uilen, konijnen, paarden. Ann is een echte Farm Girl en werkt vanuit haar gevoel”
Zo zie je een werk met een combinatie van textiel en acryl verf. Op de achterzijde is pas goed te zien hoe het gemaakt is. Dat het textiel met de naaimachine erop is genaaid. Heel bijzonder.
De expositie van de drie kunstenaars is t/m zondag 23 december te bezoeken in de galerie in de molen aan het Molenplein 10a in Wassenaar. Op vrijdag, zaterdag en zondag van 14:00 tot 17:00 uur.
Tekst: Tom Rietveld