Modeketen Assem/Omoda neemt de winkels van SHUZ, waaronder de schoenenwinkel Shuz by Theil in de Langstraat over. Hiermee breidt Assem, binnen een jaar na de overname door Omoda, uit van 10 naar 22 winkels. Ook Leurink Mode wordt overgenomen.
Met de overname van zowel SHUZ (10 locaties) als Leurink Mode (één premium fashion store van meer dan 2.000 m²) realiseert Assem landelijke dekking en positioneert het zich als dé premium fashion retailer in Nederland. Dit vanwege de toevoeging van een premium on- en offline merkenportfolio in kleding en schoenen. Met de eerder aangekondigde betrekking van de winkels van Idenza (Groningen, Leeuwarden en Sneek) groeit het hele concern (Omoda & Assem) daarmee van 44 naar 58 winkels.
Slagkracht
Jan Baan, CEO van Omoda en Assem, is enorm enthousiast over beide overnames: “Naast de eerder aangekondigde betrekking van de winkels van Idenza, laten deze twee strategische acquisities zien dat we hard bouwen aan ons modebedrijf in de twee markten waar we actief zijn met Omoda en Assem. Het realiseren van slagkracht blijft in de huidige retailmarkt van cruciaal belang om op een gezonde manier onze propositie de komende jaren verder uit te bouwen.
Na een succesvolle integratie van Assem het afgelopen jaar zijn we klaar voor de volgende stap. Evenals met de overname van Assem, zullen we in de komende maanden de bedrijven naadloos integreren op ons platform, waarbij beiden uiteindelijk onder de vlag van Assem verder zullen gaan. Met deze stappen verzekeren we Assem niet alleen van haar positionering als premium retailer in het modesegment, maar doen we dat ook direct op de landelijke schaal die het merk verdient.”
SHUZ – een logische volgende stap naar landelijke dekking
SHUZ biedt een breed scala dames- en herenschoenen en heeft, naast een onlineshop, tien winkels in Alkmaar, Gouda, Haarlem, Wassenaar, Enschede, Leiden, Amersfoort, Castricum, Uithoorn en Borne. Wilmar en Marcel Schmit, eigenaren van SHUZ, zijn blij met de overname: “We vinden in Assem een partij die onze klanten met dezelfde liefde en passie kan bedienen en het bedrijf verder kan voortzetten naar de toekomst. Daar hebben wij als familie de afgelopen generaties hard aan gewerkt, met als resultaat dat SHUZ er vandaag de dag sterk voor staat.
Omoda en Assem volgen wij al langer en in de afgelopen maanden hebben we daarin veel overeenkomsten gevonden. Jan vult aan: “De positionering van SHUZ sluit naadloos aan bij die van Assem, waardoor wij voor het merk veel kansen zien om hiermee onze aanwezigheid in deze markt te vergroten naar landelijk niveau. Iets dat vanaf het moment van onze overname van Assem al de ambitie is geweest en we hiermee al binnen korte tijd kunnen realiseren.
Echter, in een dergelijke overname is de cultuur van beide bedrijven essentieel voor een succesvolle integratie. Na de uitvoerige gesprekken over en weer zijn wij ervan overtuigd dat juist hiervoor een sterke basis ligt. Met Wilmar was vanaf het eerste gesprek duidelijk dat dit een succesvolle combinatie zou worden.”
De winkels zullen tot de officiële overname in de zomer van 2025 gewoon openblijven. Na de overname zullen de winkels onder de vlag van Assem verdergaan, waarbij het huidige personeelsbestand zijn dienstverband in deze winkels zal voortzetten. Naast de winkels zal Assem ook de webshop van SHUZ overnemen en deze in de maanden na overname rebranden naar Assem. Het hoofdkantoor en magazijn in Beverwijk worden niet overgenomen.
Bron: Assem/Omoda