Inmiddels is het wel bij iedereen bekend dat de gemeenten fors meer taken van het Rijk hebben gekregen en tegelijkertijd minder geld krijgen. Eind 2025 loopt het bestaande financieringssysteem voor gemeenten af. Hierdoor ontstaat in 2026 een extra financiële kloof van ongeveer € 3 miljard. Deze kortingen zijn structureel van aard.
De gemeenten zouden haar taken beter en efficiënter moeten kunnen uitvoeren is de gedachte geweest, maar de praktijk is anders. Het financiële hiaat voor gemeenten wordt steeds groter. Dat veroorzaakt in veel gemeenten pijnlijke bezuinigingen. Die gaan vaak ten koste van maatschappelijk noodzakelijke en wenselijke zaken. Veel gemeenten zien zich zelfs genoodzaakt bibliotheken of zwembaden te sluiten of hard te snijden in subsidies voor verenigingen. Ook wordt noodzakelijk onderhoud of vervangingsinvesteringen uitgesteld. Interen op reserves mogen nu als een soort eenmalig noodverband door gemeenten ingezet worden; maximaal 10% van de algemene reserve mag gebruikt worden om structurele kosten te dekken. Dit alles zal slechts een beperkt effect hebben op het structurele saldo en de tekorten zullen desondanks op de gemeenten blijven afkomen.
Als we kijken naar de investeringsambities van Wassenaar, moet er rekening worden gehouden met een leningbehoefte van circa € 30 miljoen tot 2030. Ter vergelijking: vergelijkbare gemeenten, zoals Nieuwkoop en Waddinxveen, lenen € 60 tot € 70 miljoen. Deze gemeenten staan op plaats 13 en 25 van de BDO-benchmark, terwijl Wassenaar in de middenmoot zit met 66 punten. Je kunt als gemeente tweemaal zoveel lenen als Wassenaar en toch hoger scoren qua financiële gezondheid. Lenen is op zichzelf dus geen probleem.
Lenen kost wel geld. Grosso modo kost € 30 miljoen lenen een rente van € 825.000 op jaarbasis. Daarnaast nemen de afschrijvingslasten toe van nu € 4 miljoen naar circa € 5 miljoen. Daar staat tegenover dat afschrijvings- en rentelasten elk jaar afnemen naarmate leningen worden afgelost. Kortom, voor maximaal € 825.000 rente en € 5 miljoen afschrijvingskosten, dat is totaal bijna € 6 miljoen, zal dekking moeten worden gevonden in de begroting. Dat is maximaal 6% van onze begroting en dat is 2%-punt hoger dan de huidige situatie. Alle reden wat ons betreft om vermijdbare uitgaven te voorkomen en investeringen kritisch blijven te beoordelen. Dat is ook de reden waarom we het onnodig kostbare strandplan niet hebben gesteund.
Met het oog op de bezuinigingen van het Rijk die op ons afkomen staat DLW voor een prudent financieel beleid waarin er ruimte is voor belangrijke maatschappelijke investeringen en er sprake is van een duurzame sluitende meerjarenbegroting. U kunt ervan op aan dat we als DLW het college telkens scherp blijven volgen op deze uitgangspunten, zodat we de juiste politieke keuzen maken voor de inwoners van Wassenaar.
Ben Paulides,
fractievoorzitter Democratische Liberalen Wassenaar