De 100 leden van het Burgerberaad Verkeer moesten zich buigen over de vraag “wat vinden jullie belangrijk voor de toekomst van de verkeersveiligheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en doorstroming”. Het beraad heeft overeenstemming bereikt over 25 adviezen. Over een van de meest heikele verkeersthema’s die ons dorp en de politiek verdeelt – waar mag nog slechts 30 km/u worden gereden- komt het burgerberaad niet tot een breed gedragen advies.
Voor 30 km/u in het hele dorp stemden 57% van de deelnemers en het alternatief, om dat niet overal te doen en op de N44, de Wittenburgerweg, Kokshornlaan, en Katwijkseweg 50 km/u te blijven rijden, kreeg steun van 59%. Alhoewel de politiek heeft gezegd de adviezen van het burgerberaad zwaar te laten meewegen in de uiteindelijke plannen, kunnen met deze niet breed gedragen adviezen het college en de politieke partijen nog alle kanten op. En dat blijkt ook wel uit de appreciatie van het college. Alhoewel het als een zwaarwegend advies wordt gekwalificeerd adviseert men de gemeenteraad de beide alternatieven niet over te nemen vanwege onder andere de belangen van het OV en de nood- en hulpdiensten.
Op een ander thema, sluipverkeer, was het beraad duidelijker: er moeten oplossingen komen voor de Katwijkseweg, Jagerslaan, Prinsenweg, Groot Haesebroekseweg en Wittenburgerweg door bijvoorbeeld doseerlichten te plaatsen. Het college wil dit advies niet overnemen en geeft als argument onder meer dat dan de Katwijkseweg van de provincie moet worden overgenomen. Echter we lazen juichende berichten dat dat inmiddels geregeld is; dus dat argument is niet meer valide. Voorts schrijft het college dat door opening van de Rijnlandroute het doorgaand verkeer door ons dorp met 35% is afgenomen en plaatsing van een doseerinstallatie nauwelijks effect zal hebben. We hebben sterk de indruk dat het college dit advies niet echt serieus neemt. Zo worden voorstelen als het verleggen van de ingang van Duinrell en een nieuwe afslag op de A44 niet eens becommentarieerd. Het college schrijft zelfs dat gebruik van het ‘hoofdnet’ door Wassenaar voor het doorgaand verkeer altijd mogelijk moet blijven.
Meer dan een jaar geleden schreven de Vrienden in een zienswijze dat op beide dossiers – 30 km en sluipverkeer- nader onderzoek nodig is en deden de suggestie om de tijd van het Burgerberaad te gebruiken om dat te laten plaatsvinden. Dat is niet gebeurd. Tegelijkertijd is door het afwijzen van de adviezen van het Burgerberaad de situatie weer terug bij af.