De Langstraat in Wassenaar verliest opnieuw een bekende naam. Lingerieketen Hunkemöller sluit op 14 juni definitief de deuren van haar filiaal aan de voormalige winkelhoofdstraat. Daarmee verdwijnt opnieuw een vertrouwd gezicht uit het straatbeeld, dat de laatste jaren steeds leger oogt.
Waar de Langstraat decennialang fungeerde als kloppend hart van het dorp, is het inmiddels zoeken naar winkels die zich nog staande weten te houden. In de jaren zeventig en tachtig was het een straat waar werd geflaneerd, gewinkeld en ontmoet. Tegenwoordig is het beeld anders: lege etalages, papieren op de ruiten en bordjes met ‘te huur’.
De oorzaken zijn bekend. Ondernemers zien hun omzetten teruglopen, mede door de concurrentie van online verkoop en de aantrekkingskracht van winkelcentra zoals The Mall of the Netherlands in Leidschendam. Ook omliggende dorpskernen als Oegstgeest, Katwijk en het Haagse Benoordenhout trekken steeds meer Wassenaarders.
Toekomstbestendigheid
De gemeente probeert het tij te keren. Met het project ‘Versterking Dorpskern’ wordt geïnvesteerd in nieuwe bestrating, verlichting en inrichting. Het moet de Langstraat aantrekkelijker maken voor bezoekers en ondernemers. Tegelijkertijd wordt duidelijk dat dit geen eenvoudige opgave is. Het project is duurder uitgevallen dan begroot en verloopt moeizaam. Binnen de gemeenschap klinken kritische geluiden. Sommigen vragen zich af of nieuwe stenen voldoende zijn om leegstand te keren.
Opvallend is de verschuiving in het soort ondernemingen dat zich nu vestigt. Massagesalons, kappers en cosmetische praktijken nemen de plek in van traditionele winkels. Daarmee verandert het karakter van de Langstraat. De functie als sociale ontmoetingsplek staat onder druk.
Voor veel inwoners voelt dit als een verlies dat moeilijk in cijfers uit te drukken is. Niet alleen verdwijnen vertrouwde gezichten uit het straatbeeld, ook het gevoel van verbondenheid en levendigheid neemt af.
Wat resteert is de vraag hoe Wassenaar haar dorpskern toekomst kan geven — en of dat nog op tijd lukt.