Skip to content

Ingezonden brief van F.G.R. Brown – deelnemer Burger Beraad Verkeer Wassenaar

F.G.R. Brown
3 juni 20253 minute read

Vier dagen lang werkte ik met 99 andere ingelote inwoners aan een routekaart voor veilig, leefbaar en bereikbaar verkeer in Wassenaar. We luisterden naar deskundigen, wogen belangen af en stemden uiteindelijk over 29 concrete aanbevelingen. Daarbij klonk één boodschap luid en duidelijk: verlaag de snelheidslimiet in de bebouwde kom structureel naar 30 km/u.

Het advies is kraakhelder

  • Advies 4a – “30 km/u in heel Wassenaar” kreeg 57 % van de stemmen.
  • Advies 4b – “Alle voorgestelde 50-wegen omlaag naar 30 km/u én ETW-inrichting” haalde zelfs 77 %.
  • Advies 5 – “30 km/u als norm met slechts vier uitzonderingen” behaalde 59 %.

Deze adviezen zijn aangenomen door een representatieve groep inwoners van Wassenaar, deelnemers aan het Burger Beraad.

Toch wil het college juist díe drie adviezen naast zich neerleggen. Dat is moeilijk te rijmen met de belofte dat onze input “zwaarwegend” zou zijn.

De stem historie zet het in perspectief

In dezelfde raad zagen we de afgelopen jaren besluiten die op basis van vergelijkbare of zelfs kleinere meerderheden werden aangenomen of afgewezen:

Dossier Kosten / impact Uitslag
Versterking Dorpskern € 6,5 mln 10–8 (55 % vóór)
Strandvisie € 5,3 mln 11–9 (55 % vóór)
Budgetverhoging Burger Beraad € 175 k 11–8 (58 % vóór)
Behoud zebrapad Montessorischool 8–11 (afgewezen, 58 %)
Voorrang fietsers Storm-Jagerslaan 11–10 (52 % vóór)
Blijkbaar is een nipte meerderheid soms wél, en soms níét doorslaggevend—afhankelijk van welk voorstel op tafel ligt.

Twee principes staan nu op het spel

  1. Geloofwaardigheid van participatie
    De raad vroeg burgers expliciet om hulp bij een lastig dossier. Ons werk nu negeren is democratisch kapitaal verbranden—nota bene in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.
  2. Consistent bestuur
    Eerst stemt u vóór het Burger Beraad en legt de bal op de stip; vervolgens draagt u het doel weg door het eindrapport te minimaliseren. Dat ondermijnt vertrouwen in ieder toekomstig participatietraject.

Veel gehoorde tegenargumenten kort weerlegd

“30 is te duur.”
Snelheidsmaatregelen kunnen gefaseerd worden ingepland binnen regulier wegonderhoud, waardoor de kosten behapbaar blijven.

“Handhaving lukt niet.”
Advies 4b koppelt 30 km/u aan fysieke inrichtingsmaatregelen (ETW) die snelheid automatisch remmen. Dat vermindert juist de behoefte aan dure politie- of camera-controles.

“Juridische en aansprakelijkheids­risico’s.”
Meer ETW-30-zones verlagen juist het aansprakelijkheidsrisico: de gemeente creëert een verkeersregime dat beter past bij de weginrichting en de kwetsbare omgeving.

“Doorstroming lijdt eronder.”
Sinds de Corbulo Tunnel opening daalde het doorgaande verkeer al met 30 %. Met een dorps brede 30-limiet wordt Wassenaar definitief géén sluiproute tussen A4 en A44 meer.

Oproep aan de raad

U kunt de geloofwaardigheid van dit traject nog redden. Dien een amendement in en neem drie de snelheid adviezen over, precies zoals de meerderheid van het Burger Beraad heeft gevraagd. Het kost politieke moed, maar minder dan het negeren van 100 gemotiveerde mede-inwoners én € 175.000 aan participatie geld.

Doet u dat niet, dan blijft van het Burger Beraad slechts een dure schijnvertoning over—en staan toekomstige participatieprojecten bij voorbaat op achterstand.

Met vriendelijke groet,
F.G.R. Brown
Deelnemer Burger Beraad Verkeer Wassenaar

Tags

BurgerberaadIngezondenVerkeerWassenaar
Gerelateerde artikelen
Back To Top