Leerlingen van de International School Wassenaar (ISW) hebben dit voorjaar op inspirerende wijze deelgenomen aan een innovatieve onderwijsproef over kinderrechten. De module, ontwikkeld in samenwerking met de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden, liet jongeren niet alleen kennismaken met hun eigen rechten, maar daagde hen ook uit om wereldwijd op te komen voor de rechten van kinderen.
De proefmodule, opgezet voor derdejaarsleerlingen binnen het International Baccalaureate Middle Years Programme (MYP), werd tussen april en juni 2025 uitgevoerd. Door onderzoekend leren doken leerlingen in het VN-Kinderrechtenverdrag (IVRK) en bekeken zij hoe kinderrechten vorm krijgen in het dagelijks leven. Vervolgens kozen zij een recht dat hen raakte, ontwikkelden een eigen campagne en presenteerden hun werk tijdens een eindtentoonstelling.
Kinderrechten tot leven brengen
“De ISW-studenten overtroffen alle verwachtingen met hun doordachte inzichten en creatieve benaderingen,” aldus dr. Sheila Varadan, universitair docent Jeugdrecht. MYP-coördinator Michael Hindmarsh noemde het project “een waardevol model voor het versterken van kinderrechtengeletterdheid en mondiaal burgerschap binnen het voortgezet onderwijs.”
De betrokkenheid van de leerlingen ging verder dan de schoolmuren. Zo werden zij uitgenodigd om feedback te geven aan VN-rapporteur voor klimaatverandering, professor Elisa Morgera, over kindvriendelijke versies van klimaatrapporten. Hiermee gaven zij kinderen een stem in het wereldwijde gesprek over klimaatrechtvaardigheid.
Waardevolle samenwerking tussen generaties
De eindtentoonstelling werd bijgewoond door afgestudeerde studenten van de Advanced Master in International Children’s Rights. Zij gingen in gesprek met de ISW-leerlingen en gaven feedback op de campagneprojecten. “De intergenerationele dialoog tussen jonge scholieren en gevorderde rechtenstudenten liet de kracht zien van samenwerking tussen middelbaar en hoger onderwijs,” aldus Varadan.
Blik op de toekomst
De succesvolle pilot heeft zowel ISW als de afdeling Jeugdrecht en Gezondheidsrecht geïnspireerd om de module in het komende schooljaar voort te zetten en mogelijk uit te breiden. Achter de schermen werd de cursus mede vormgegeven door promovendus Chrisje Sandelowsky-Bosman, MYP-coördinator Hindmarsh en het team van de rechtenfaculteit.
Met dit project bewijst de International School Wassenaar dat onderwijs over mensenrechten geen abstract verhaal hoeft te zijn, maar een krachtig middel is om jongeren bewust, betrokken en mondig op te laten groeien.
Bron: Universiteit Leiden