In Zuid-Holland start op 1 oktober een proef met gratis openbaar vervoer voor mensen met een minimuminkomen. De regeling geldt in grote delen van de provincie, maar Wassenaar behoort niet tot de deelnemende gemeenten. Dit betekent dat Wassenaarse minima voorlopig geen gebruik kunnen maken van het gratis OV-aanbod.
De provincie Zuid-Holland heeft samen met vervoerders Qbuzz, Connexxion en de NS een vierjarige proef opgezet. Minima kunnen in aanmerking komen voor een dal-vrij-abonnement, waarmee zij op doordeweekse dagen na 09.00 uur én in het weekend kosteloos met het OV kunnen reizen. De proef is bedoeld om de mobiliteit en vrijheid van mensen met een laag inkomen te vergroten.
De regeling geldt echter alleen voor gemeenten in Zuid-Holland waarvoor de provincie verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag, waar Wassenaar onder valt en waarvan burgemeester De Lange vanaf 1 september deel uitmaakt van het dagelijks bestuur, organiseert het OV zelfstandig en doet daarom niet mee aan de provinciale proef. In Wassenaar worden de belangrijkse buslijnen uitgevoerd door vervoerder EBS.
Dat betekent dat Wassenaarse inwoners met een minimuminkomen buiten de boot vallen bij deze nieuwe proef. Voor minima in omliggende gemeenten zoals Voorschoten of Leiden kan de regeling wél uitkomst bieden.
MRDH: gemeenten zelf verantwoordelijk voor OV-regelingen
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) laat in een reactie weten dat het binnen de regio aan de individuele gemeenten is om regelingen op te zetten voor mensen met een minimuminkomen. Verschillende gemeenten doen dat ook al, vaak ruimer dan de provinciale proef: niet alleen voor inwoners tot 100% van het sociaal minimum, maar soms tot 120 of zelfs 130 procent. Zo hebben twaalf gemeenten in de metropoolregio – waaronder Den Haag en Rotterdam – al bestaande regelingen voor gratis openbaar vervoer voor ouderen en/of minima. In Zoetermeer bijvoorbeeld krijgen minima een reistegoed voor het OV.
Ambtelijk wordt binnen de MRDH inmiddels wel verkend wat een vergelijkbare regeling als die van de provincie zou kosten als die in de hele metropoolregio zou worden ingevoerd. De uitkomsten daarvan zullen worden besproken in de bestuurscommissie. Tegelijkertijd wijst de MRDH erop dat het kabinet een forse bezuiniging van 110 miljoen euro heeft aangekondigd op het budget van zowel de MRDH als de Vervoerregio Amsterdam. Die dreigende korting beperkt de financiële ruimte om nieuwe sociale regelingen op te zetten.
Naschrift redactie: Dit bericht is bijgewerkt met de reactie van de Metropoolregio.