Mark Manders (1968) verkent de stille diepten van het menselijk bewustzijn. De internationaal geroemde kunstenaar fixeert gedachten en momenten in sculpturen, schilderijen en installaties die balanceren tussen het tastbare en het ongrijpbare. Zijn oeuvre ademt een poëtische spanning: intiem en universeel, concreet en mysterieus. Voor Voorlinden brengt hij meer dan tachtig werken samen – zowel iconische als meer recente creaties – die samen een gelaagd parcours door zijn denkwereld vormen. De solotentoonstelling Mindstudy loopt van 20 september 2025 tot en met 18 januari 2026.
Mark Manders, die opgroeide in het Noord-Brabantse Volkel, behoort tot de meest gerespecteerde kunstenaars van zijn generatie. Vanuit zijn atelier in het Belgische Ronse creëert hij een rijk en eigenzinnig oeuvre van sculpturen, vaak met androgyne gezichten, gelaagde schilderijen en installaties die een stille, tijdloze intensiteit uitstralen. Ze balanceren tussen het vertrouwde en het vervreemdende en dwingen je beter te kijken: wat zie je eigenlijk? In zijn werk lijkt brons natte klei of een houten plank, wordt een vergeten mythe verdraaid en worden meubels getoond op 88 procent van hun werkelijke grootte. Manders gebruikt taal als vertrekpunt en vormt met materialen en objecten zinnen waarvan de betekenis zich slechts gedeeltelijk aan je openbaart.

Mark Manders: ‘Ik ben geïnteresseerd in de kracht en de kwetsbaarheid van ons denken, in dat wij, als denkende wezens, kwetsbaar zijn voor denkfouten, neuroses en ook hoop.’
Op reis in de verbeelding
In Mindstudy nodigt Mark Manders je uit hem te volgen door de ruimten van zijn denken. Bij Voorlinden bouwt hij een huiskamer, badkamer, fabrieken en atelierruimtes – en daarvoor gaat de inrichting van het museum flink op de schop. Hij start al buiten op het landgoed en verlegt binnen de ingang naar zijn tentoonstelling. Daar ontvouwt zich een wereld van bevroren gedachten en stilgelegde momenten. Er is geen chronologische ordening: vroeg werk lijkt recent, terwijl ander werk de uitstraling heeft van een archeologisch object. Subtiele verbanden en echo’s ontstaan tussen de werken, die op elkaar inhaken en naar elkaar verwijzen. Een voorbeeld is de monumentale installatie Room With Three Dead Birds and Falling Dictionaries, waarin geschilderde woordenboeken neerstorten op collages van kranten die alle Engelse woorden bevatten, terwijl – zoals de titel verraadt – drie dode vogels verborgen liggen.
Suzanne Swarts, directeur Voorlinden: ‘Het enigmatisch mooie werk van Mark Manders nagelt zich vast in je geheugen en speelt met je brein, is omhuld door een sluier van vervreemding; je kunt er niet bij, maar het blijft je bij.’
Schrijver met voorwerpen
Op achttienjarige leeftijd besloot Mark Manders schrijver te worden. Niet met woorden, maar met voorwerpen. Sindsdien werkt hij gestaag aan zijn levenswerk Zelfportret als gebouw – een denkbeeldige constructie waarin sculpturen, schilderijen, installaties, tekeningen, publicaties en grafisch werk fungeren als bevroren gedachten en handelingen. Manders studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en vestigde zich in 2005 in Ronse, België. De Nederlandse kunstenaar kreeg al vroeg internationale erkenning, exposeerde op Documenta 11 in Kassel (2002) en het Nederlandse paviljoen op de 55ste Biënnale van Venetië (2013) en tentoonstellingen in musea en galeries, van New York tot Japan en van Brazilië tot Duitsland. In 2017 realiseerde hij een permanente fontein op het Rokin in Amsterdam. Voorlinden heeft al decennialang een hechte band met de kunstenaar en bezit inmiddels meer dan een dozijn van zijn werken.
Barbara Bos, hoofd tentoonstellingen: ”Mark Manders trekt je in Mindstudy mee in de binnenwereld van een ik-figuur. Je wandelt door een decor met gestolde gedachtes en beelden. Verwarrend en fascinerend, het wordt een ware visuele én intellectuele uitdaging.’