Een feestelijke drukte op het Molenplein, nieuwsgierige bezoekers in de galerie, glazen die klinken en kunstwerken die in volle glorie de wanden vullen. De opening van de nieuwe expositie van de Kunstgroep Wassenaar voelde zaterdagmiddag alsof Parijs voor even in Wassenaar was neergestreken. Niet de roemruchte Rue de Rivoli van 1648, maar wel de vertrouwde warmte van Galerie de Molen, waar de kunst letterlijk tot het plafond reikt.
De Salon van Parijs, op z’n Wassenaars
Voorzitter Otto Altmann heette de aanwezigen welkom met een knipoog naar de historie. “We openen iets bijzonders,” sprak hij. “Een expositie in de trant van de Parijse Salon uit 1648 – maar dan op z’n Wassenaars. Niet de drukte van de Rue de Rivoli, maar de drukte van het Molenplein.”
De verwijzing is niet zomaar gekozen. De beroemde Salon de Paris was eeuwenlang dé plek waar kunstenaars hun werk toonden en waar het publiek zich kon vergapen aan een overdaad van schilderijen en sculpturen. Van vloer tot plafond hingen de werken zij aan zij, waardoor bezoekers werden uitgedaagd om zelf hun weg te vinden door het visuele labyrint. Het was de geboorteplek van menige reputatie én het toneel van levendige discussies.
Diezelfde energie probeert de Kunstgroep Wassenaar nu over te brengen. “Wat u hier ziet,” aldus Altmann, “is een rijke mix van technieken, stijlen, vormen en ideeën. Elk werk vertelt zijn eigen verhaal, in intentie, expressie en interpretatie, en is een ijkpunt in de ontwikkeling van de kunstenaar. Samen vormen de werken een bont geheel – alsof Parijs even in Wassenaar is geland.”
37 kunstenaars, één groot geheel
Maar liefst 37 leden van de Kunstgroep hebben werk ingediend. Daarmee is de Salon 2025 een van de meest veelzijdige tentoonstellingen van de afgelopen jaren. Van schilderijen en grafiek tot beeldhouwwerken en fotografie: de wanden zijn een kleurrijke collage van individuele stemmen die samen één groot kunstwerk lijken te vormen.
Voor bezoekers is het een feest van herkenning én verrassing. Hier hangt een klassiek stilleven naast een moderne abstractie, daar botst een ingetogen landschap met een uitbundige collage. De salon-opstelling nodigt uit tot langzaam rondwandelen, telkens weer stil te staan en het oog te laten dwalen naar een onverwacht detail.
Altmann benadrukte dat het publiek minstens zo belangrijk is als de kunstenaars. “Een Salon is natuurlijk niet alleen kunstenaars en hun creaties: een Salon is niet compleet zonder u, geacht publiek. Want kunst gaat pas leven als ernaar gekeken wordt, als erover gepraat wordt. De gevoelens en gedachten die via een creatief proces zijn overgebracht, krijgen impact bij de toeschouwer. ‘Hé, dat is interessant! Ja, dat raakt me.’ Precies dát gesprek, dát plezier maakt kunst zo bijzonder.”
Een Parijse sfeer in Wassenaar
Die dialoog tussen kunst en bezoeker werd tijdens de opening al direct zichtbaar. Mensen stonden in kleine groepjes voor een wand, wezen elkaar op details, discussieerden zachtjes of knikten instemmend. Een enkeling haalde herinneringen op aan eerdere exposities, anderen genoten zichtbaar van de uitbundige veelheid.
“Laat u verrassen,” riep de voorzitter de aanwezigen toe. “Voel u vandaag gerust een beetje een Parijzenaar van 1648, met een glas in de hand flanerend langs alle kunstwerken. En wat zo leuk is: het is allemaal gewoon te koop.”
De luchtigheid van die toevoeging leverde een glimlach op bij velen. Want hoewel de tentoonstelling in de eerste plaats een cultureel feest is, mogen de werken ook een nieuwe eigenaar vinden. Daarmee blijft de traditie van de Salon trouw aan haar oorsprong: een plek waar kunst zichtbaar én bereikbaar is.
Samenwerking en toekomst
Zoals altijd bij de Kunstgroep Wassenaar is een dergelijk project alleen mogelijk dankzij teamwork. Altmann sprak dan ook zijn dank uit aan de inrichtingscommissie, de vrijwilligers en alle leden die zich inzetten om de expositie mogelijk te maken. Hij besloot met een oproep: “Namens de Kunstgroep Wassenaar dank ik alle 37 kunstenaars, en ik roep de andere leden op om in 2026 ook mee te doen!”

Daarmee keek hij vooruit naar de toekomst, waarin de salon-opstelling wellicht een terugkerend fenomeen kan worden. Want de formule heeft duidelijk iets losgemaakt. De levendige presentatie, de overdaad aan indrukken, het gevoel dat de bezoeker zelf zijn weg mag kiezen: het past bij een tijd waarin de beleving van kunst net zo belangrijk is als de kunst zelf.
Een feest van kunst en ontmoeting
Na zijn toespraak hief de voorzitter samen met het publiek het glas. Op de kunst, op de ontmoeting en op de Salon 2025. De sfeer in de galerie was er een van saamhorigheid: kunstenaars en bezoekers die elkaar vonden in gesprekken, nieuwsgierigheid en bewondering.
De komende vier weken is de expositie te zien in Galerie de Molen in Wassenaar. Bezoekers krijgen er niet één tentoonstelling, maar 37 persoonlijke werelden die samen een bruisend geheel vormen.
Zoals een bezoeker het verwoordde terwijl hij een laatste blik wierp op de bont gevulde wand: “Het lijkt wel alsof de muren zelf verhalen vertellen. En elke keer als je kijkt, ontdek je weer iets nieuws.”
De expositie ‘Wassenaarse Salon’ is nog tot en met 12 oktober 2025 te zien in Galerie In De Molen, Molenplein, Wassenaar.
Openingstijden: woensdag t/m zondag van 12.00 tot 17.00 uur.
De exposanten:
Nienke Aben |
Janice Boekholt |
Joossien Dessing |
Germa Cornelissen |
Ella van Elck |
Liane van Elst |
Annemieke Fischer |
Ton Gelauf |
Jacqueline van der Grijn |
Hans Gussekloo |
Marianne Hartemink |
Erik van ‘t Hoff |
Cobi de Jong |
Ann-Christin Kaiser |
Meta de Knijf |
Anna Krasavina |
Jan van Luyn |
Cea Maat |
Rien Meijerink |
Celine Michel |
Letty Muntjewerf |
Cobi Nieuwstad |
Harma de Pont |
Pierrette Schoon |
Ada Sier |
Sona Sahakian |
Ria Sprenger |
Maria Starke |
Carola Swarthof |
Fransje Tacx |
Mariska Toetenel |
Jolanda Verdegaal |
Manuela Viezzer |
Cirsten de Weerd |
Peter de Weerd |
Selma Weerenbeck |
Elske Wilton |