Skip to content
Jong in Wassenaar

Negen op de tien Gen-Z’ers heeft te maken met microstress

Avatar foto
Weber Shandwick
23 oktober 20253 minute read
Fotocredit: PR

School- en werkdruk grootste oorzaak; zeven op de tien zoekt toevlucht in ‘Bathroom Camping’

Bijna alle Nederlandse Gen-Z’ers (geboren tussen ca. 1997 en 2012, red.) hebben ermee te maken: microstress. Dit zijn kleine momenten van spanning, zoals een onverwachte toets, een berichtje van een ouder of een plotseling verzoek van een baas, die zich opstapelen en samen voor flinke druk zorgen.

Uit onderzoek van PanelWizard, in opdracht van Mars Wrigley (bekend van de kauwgommerken Extra en Hubba Bubba), blijkt dat bijna 9 op de 10 regelmatig microstress ervaart. Een kwart van de jongeren ervaart dit zelfs dagelijks. Druk van school en werk zijn de grootste boosdoeners. Zeven op de tien Gen-Z’ers doen daarom aan ‘Bathroom Camping’: zich even terugtrekken op het toilet om tot rust te komen en prikkels te vermijden. Als dat niet kan, creëren Gen Z’ers hun eigen ‘me-time’. Een manier om zo’n moment voor jezelf te nemen, is door kauwgom te kauwen of naar muziek te luisteren.

Fotocredit: PR

School en werk zorgen voor de meeste stress

Uit het onderzoek blijkt dat microstress voor Gen-Z vooral te maken heeft met school en werk. Meer dan de helft van de jongeren voelt druk op school of werk zelf, of zodra ze thuiskomen. Toetsen en deadlines worden daarbij door 43 procent genoemd als meest stressvol. Daarnaast spelen ook uitstelgedrag, een lange to-do-lijst of een overvolle agenda een grote rol. En bijna 60 procent zegt dat de telefoon of internet het nóg moeilijker maakt om zich te concentreren. Ruim de helft van de jongeren merkt dat microstress invloed heeft op hun prestaties.

‘Bathroom Camping’ om even te ontsnappen

Zeven op de tien Gen-Z’ers doen aan ‘Bathroom Camping’. Daarbij trekken ze zich even terug op het toilet om een korte pauze te nemen op een plek waar weinig prikkels zijn en waar ze niet gestoord worden. Voor meer dan de helft is dit een manier om niet gestoord te worden, anderen gebruiken het om weg te zijn uit de drukte of om het hoofd leeg te maken. Tijdens deze momenten scrollt 60 procent op sociale media, terwijl ruim een derde juist even helemaal niets doet.

Pauze nemen is lang niet altijd vanzelfsprekend. Terwijl bijna iedereen (94%) aangeeft dat me-time belangrijk is om zich goed te voelen, wordt dit voor velen toch vaak belemmerd door school- of werkdruk, andere verplichtingen, vermoeidheid of afleiding door sociale media.

Het gevecht tegen microstress

Als pauzeren niet lukt, grijpen Gen-Z’ers naar toegankelijke alternatieven om hun me-moment tegen stress te ondersteunen. Zo geeft ruim een derde aan kauwgom te kauwen tijdens een me-moment, één op de vijf ziet het als een geheime troef tegen zenuwen en bijna de helft gebruikt het om zich beter te concentreren.

Mars Wrigley, dat de merken Extra en Hubba Bubba onlangs in Nederland op de markt bracht, ziet dat kauwgom voor jongeren meer is dan een verfrissende snack: “Gen-Z groeit op in een wereld die nooit stil staat: constante meldingen op hun telefoon, prestatiedruk op school of werk en sociale media die altijd aan staan,’ zegt Laura Luijten, Strategic Demand Director bij Mars Nederland. “We zijn blij om te zien dat een grote groep jongeren de weg naar kauwgom heeft gevonden als positieve bijdrage aan een rust-moment of om zich beter te kunnen concentreren.”

Deel dit artikel
Tags
Bathroom CampingGen ZJong in WassenaarMicrostressOnderzoekWassenaar
Gerelateerde artikelen

Geen reacties

Back To Top